Innostaminen yhteisössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ85-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Määttänen
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXG17S1Degree Programme in Social Services
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH17S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä lähtevän toiminnan merkityksen ja osaa kannustaa ja tukea asiakasta. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita noudattavan projektin ja analysoida aikaansaatua muutosta. Opiskelija osaa soveltaa innostavan työn elementtejä toiminnassaan ja tukea subjektiutta. Hän osaa käyttää ohjauksessaan osallistavaa pedagogiikkaa.
Sisältö
Sosiokulttuurisen toiminnan periaatteita noudattavan projektin suunnittelu ja toteuttaminen. Päämäärätietoinen osallistaminen ja osallisuutta edistävien menetelmien valinta ryhmän erityispiirteiden mukaisesti. Kohtaaminen ja kohtauttaminen. Pedagogisen suhteen luominen toiminnassa.
Aika ja paikka
Spring 2020
Myllypuro Campus, Myllypuro area, Helsinki
Oppimateriaalit
Literature and resource materials, changes may occour:
Animateurs, animation, learning and change
Kalcheva, A (2016) Theoretical And Historical Aspects Of Socio-cultural Animation. Trakia Journal of Sciences, No 3
Kotilainen Sirkku (2004) Civic web as learning community. In: Esa Sirkkunen & Kotilainen Sirkku (eds.) Towards Active citizenship on the net. Possibilities of citizen oriented communication: case studies from Finland. Tampere: University of Tampere, p.279-299.
Marrengula, Miguel L (2010) Addressing socio-cultural animation as community based social work with street children in Maputo, Mozambique. Tampere: University Press.
Sredovska, E. (2015) Application Of ? French Model Of Sociocultural Animation At Adolescents’ Leisure Time. Trakia Journal of Sciences, Vol. 13, Suppl 1.
Tadeu, Pedro & Lopes, Ana (2015) The game and sociocultural animation – A strategy of inclusion and prevention.
Opetusmenetelmät
Contact lectures, group/project work, workshop
(Changes may occour)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The projects are implemented in cooperation with Work Life partners / communities e.g.
Kansainvälisyys
International literature and articles
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 credits, 27 hours per credit = 135hrs
48 hrs contact lessons, 87 hrs project work
This course is intended for SXG17S1, SXH18K1, SXH17S1 students
Sisällön jaksotus
Tentative schedule (changes may occur)
19.03.2020 12.45 - 16.00 (Cancelled)
Etäopetus:
24.03.2020 08.30 - 16.00
30.03.2020 08.30 - 16.00
02.04.2020 08.30 - 11.45
14.04.2020 12.45 - 16.00
21.04.2020 08.30 - 11.45
30.04.2020 08.30 - 11.45
05.05.2020 08.30 - 11.45
14.05.2020 08.30 - 16.00
Lisätietoja opiskelijoille
Description:
The student will learn to plan and implement a project based on the principles of Socio-cultural animation. Goal-oriented and inclusive participation of the chosen communities through the activating socio-cultural animation methods.
The methods and aims are selected in a dialogue with the communities and its individual members to adapt the specific cultural characteristics and individual needs of the chosen target communities.
Theory and Methods:
The module and contact lessons are practical in nature, and we learn by doing and reflecting.
We will study the nature and guiding principles behind socio-cultural animation (dialogue, participatory approach, facilitation, identifying the needs and aims of different actors).
In a team, the student will implement a community animation project with a chosen target group / or combination of target groups (e.g. children and elderly).
The student herself will also experience a dynamic group process of socio-cultural animation. The contact learning is organised as a participatory group process.
Learning outcomes:
In this study unit the student will be able to plan and implement a project that follows the principles of community animation.
Understand the importance of the action and inspiration that raises from the human it-self (down-top planning).
Encourage and support the client groups in these outgoing activities.
Understand communities as part of larger social and cultural environment. Purpose is to understand the needs, ideas and concerns of the community. The project should be endorsed by the community itself.
Adapt and use different art based and participatory methods of community animation in her work and she can support the subjectivity of a person.
Capable of analysing the changes in the community within the project.
Learn and rehearse different question based facilitation and group leading methods.
Familiarize with the history and philosophy of community animation.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Passed / failed
Participation in contact lessons 80 %.
Active participation in planning and implementing the project (active participation in the facilitation and reporting 80%).
Participation in the project reporting.
Participation in the final seminar and presentation.