Siirry suoraan sisältöön

Luovat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ84-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 25

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Seija Mäenpää
  • hyvinvointi sosiaaliala
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • SXH18K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa aktivoida ja motivoida yhteisöjä toimintaan. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa muutokseen tähtäävää luovaa toimintaa.

Sisältö

Ilmaisulliset keinot todellisuuden hahmottamisen, merkityksen jakamisen ja näkyväksi tekemisen välineinä sekä osana ryhmädynaamista prosessia.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Taide sosiaalityön teoriassa ja käytännössä, e-kirja:
https://www.crcpress.com/Art-in-Social-Work-Practice-Theory-and-Practice-International-Perspectives/Huss-Bos/p/book/9781138501249#googlePreviewContainer
Sanna Ryynänen, Elina Nivala. 2019: Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Tuula Heinonen. Deana Halonen. Elizabeth Krahn. 2019
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.92550
Expressive arts for Social Work and social Change.
Piekkari, Jouni (ed:): Drama - A Way to Social inclusion:
http://www.slideshare.net/mrq/drama-a-way-to-social-inclusion
Owens, Allan & Barber, Keith: Drama works.

Opetusmenetelmät

Työpajat
Luennot
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Special Music Centre Resonaari (Helsinki, Finland)
http://www.helsinkimissio.fi/resonaari/international
Vallilan työ- ja valmennuskus
ym.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 64 t, Itsenäinen työskentely 71 t
Jaksolla oppiminen perustuu vuorovaikutteiseen, ilmaisulliseen toimintaan, joten läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä. Suorituksen saadakseen opiskelijan läsnäoloa tulee olla vähintään 80% lähiopetuskerroista. Yllättävän poissaolon sattuessa korvaavista tehtävistä neuvotellaan tapauskohtaisesti.

Sisällön jaksotus

P3-4

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opintojakson päätyttyä opiskelija:
* Osaa soveltaa luovia menetelmiä osana sosiaalipedagogista työtä
* On kehittänyt osallistavaa, luovaa ohjausosaamistaan ja osaa kehittää työtä reflektion pohjalta
* Oivaltaa luovien menetelmien merkityksen omalle ammatilliselle ja henkilökohtaiselle kasvulleen
* Osaa suunnitella ja toteuttaa asiakasryhmän tarpeisiin tai odotuksiin pohjautuvan teemallisen, ilmaisullisen ohjauskokonaisuuden.
Opettajat Jouni Piekkari draamamenetelmät, Seija Mäenpää kuvataide, Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo musiikki.
Itsenäiset tehtävät: Luovien menetelmien ohjaamista asiakasryhmälle ja oman opiskelumuistion tekemistä.
Lähiopetus: Etäversio:
*16.3. Tiedotteet oman kautta
18.3. Kotiryhmien muodostaminen,
23.3. klo 12.45 -16.00 ZOOM työskentely livenä Jouni
25.3. klo 8.30 -11.45 Kotiryhmien itsenäistä työskentelyä annettujen tehtävien parissa
26.3. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
31.3. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
1.4 klo 8.30 -16.00 Musiikin tehtävien itsenäistä tekemistä
3.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM KUVIS tehtäväien anto livenä, Seija
8.4. klo 10.30 -16.00 Musiikin tehtävien itsenäistä tekemistä
9.4. klo 8.30 -11.45 Kuviksen tehtäväien itsenäistä tekemistä
16.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
16.4. klo 12.45 -16.00 ZOOM KUVIS, työskentely livenä, Seija
28.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM KUVIS, työskentely livenä, Seija
*19.5. klo 10.00 -16.00 Luovien työkalupakkien esittely ja koonti livenä JP ja SM

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
Reflektointi
Oppimistehtävien tekeminen
Esitys