Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus elämänvaiheena (Peili-hanke) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ80-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

3 - 12

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Annakaisa Oksava
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • SXG17S1
    Degree Programme in Social Services
  • SXH18K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH18K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.

Sisältö

Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.

Aika ja paikka

ks. Opintojakson kuvaus Oman työtilan dokumenteissa
Ajankohta: 12.1. - 25.5.2020

LÄHIOPETUS:
17.1. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
24.1. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
31.1. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
7.2. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
14.2. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
28.2. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
13.3. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
15.4. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
17.4. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
26.5 klo 9:00 - 12:00 MPA 2030

Nuorten ohjaustoiminta 3h x 8 kertaa erikseen ja yhdesssä sovittavana ajankohtana (ilmoitetaan myöhemmin).

Oppimateriaalit

ks. Opintojakson kuvaus KS. alla ja oman dokumenteissa

Opetusmenetelmät

Työpajat ja toiminnalliset menetelmät
Ohjausdemonstraatiot
Aktivoivat luennot
Ohjausharjoittelu
Työelämäyhteistyö
Reflektoivat pien- ja suurryhmäkeskustelut
Mobiilisovellukset ja etäohjaus
Kirjallinen raportti
Kirjallisuustehtävät (ks. Oma)



ks. Opintojakson kuvaus Oman työtilan dokumenteissa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ks, opintojaksokuvaus
Opintojakso toteutetaan osana Peili - löydä vahvuutesi tekoälyn avulla -hanketta.
Opintojakso hyödyntää myös MOTIIVI - Nuorten tulevaisuusohjauksen uudet menetelmät -hankkeessa kehitettyjä materiaaleja ja työtapoja
Opintojaksolla opiskelija soveltaa kehitettyjä malleja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten (16-29v) ryhmissä yhteistyössä eri ohjauspalveluita tarjoavien organisaatioiden kanssa (ilmoitetaan myöhemmin).
Opiskelija tutustuu malliin samalla omakohtaisesti ja oman tulevaisuuden suunnitteluun pureutuen Peili-hankkeessa kehitettävän nelivaihemallin mukaisesti.
Opintojaksolle testataan myös kehitteillä olevaa tekoälyä hyödyntävää mobiilisovellusta, jonka tavoitteena on tukea nuoren omien vahvuuksien ja haasteiden tunnistamista ja ohjata nuorta erilaisiin ohjaus- ja harrastuspalveluihin, opintoihin sekä ammattiin. Sovellus ja ohjausmalli pureutuvat myös hyvinvoinnin ja terveyden kysymyksiin.

VERKKOSIVUT:

PEILI: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/peili-loydavahvuutesi/
MOTIIVI: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/motiivi/
NÄYTÖNPAIKKA: http://naytonpaikka.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

(PEILI-hanke)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30h Kontaktiopetus (malleihin perehtyminen käytännöllisissä työpajoissa; työskentelyn reflektointia; oma tulevaisuussuunnittelun prosessi)
32h nuorten ryhmämuotoista ohjausta
16h nuorten etä- ja yksilöohjausta (sovellus; verkko; etätehtävät)
30h Suunnittelu ja raportointi
30h Kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen

Yhteensä 138h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson kuvaus:

NUORUUS ELÄMÄNVAIHEENA (Peili-hanketoteutus) 5 op
Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto

Ryhmät: Ryhmät: SXG17S1, SXH18K1, SXH17S1, SXH18K2; toimintaterapian ryhmät. Toteutukseen otetaan max. 12 opiskelijaa.
Opettajat: Jouni Piekkari, lehtori (FM, sosiaalinen hyvinvointi); vierailevia opettajia.

Hanketoteutuksen kuvaus:
Opintojakso toteutetaan osana Peili - löydä vahvuutesi tekoälyn avulla -hanketta. Jaksolla perehdytään Metropolian Peili - löydä vahvuutesi tekoälyllä - hankkeessa kehitettävänä olevaan malliin ja sovelluksiin, joiden tavoitteena on tunnistaa nuorten “jumeja” ja “kipinöitä” (haasteita ja vahvuuksia) sekä ohjata nuoren tulevaisuuspolkua. Työskentelyssä hyödynnetään vertaisryhmää peilinä.
Opintojaksolle testataan myös kehitteillä olevaa tekoälyä hyödyntävää mobiilisovellusta, jonka tavoitteena on tukea nuoren omien vahvuuksien ja haasteiden tunnistamista ja ohjata nuorta erilaisiin ohjaus- ja harrastuspalveluihin, opintoihin sekä ammattiin. Sovellus ja ohjausmalli pureutuvat myös hyvinvoinnin ja terveyden kysymyksiin.
Kontaktiopetuksessa opiskelija käy läpi oman elämän tulevaisuussuunnittelun ryhmäprosessin toiminnallisia menetelmiä ja mobiilisovellusta hyödyntäen. Samalla hän perehtyy omakohtaisesti Peili-hankkeen nelivaihemalliin ja sen menetelmiin. Tavoitteena on testata Peili-toimintamallia opiskelijahuollon välineenä.
Opintojaksolla opiskelija soveltaa kehitettyjä malleja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten (16-29v) ryhmissä yhteistyössä eri ohjauspalveluita tarjoavien organisaatioiden kanssa (ilmoitetaan myöhemmin). Opiskelija ohjaa parityönä nuorten pienryhmää kevään ajan viikottaisissa tapaamisissa.

Opintojakson yleiset tavoitteet:
* Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet.
* Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena.
* Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään.
* Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin.
* Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja
* tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.

Sisällöt:
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.

Ajankohta: 12.1. - 25.5.2020

LÄHIOPETUS:
17.1. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
24.1. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
31.1. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
7.2. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
14.2. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
28.2. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
13.3. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
15.4. klo 13:00 - 16:00 MPA 2030
17.4. klo 9:00 - 12:00 MPA 2030
26.5 klo 9:00 - 12:00 MPA 2030

OHJAUSHARJOITTELU: Nuorten ohjaustoiminta 3h x 8 kertaa yhdessä sovittavana ajankohtana (Aloitus helmikuussa, ilmoitetaan myöhemmin). Opintojaksolle osallistuvien opiskelijoiden määrästä riippuen opettaja tekee vähintään yhden vierailukäynnin kuhunkin ohjattavaan ryhmään.

Oppimistehtävät :
(ks. tarkemmat kuvaukset Oma/ tehtävät)

Ennakkotehtävä: Peili- ja Motiivi-materaaleihin perehtyminen.
Paritehtävä: Perehtyminen nuorisoa koskevaan lainsäädäntöön.
Paritehtävä: Nuorten pienryhmän ohjaus ja arviointi Peili-mallin mukaisesti. 8 x 3h; etä- ja yksilöohjaus sekä sovelluksen testaus 20h
Paritehtävä: Hankeraportti. Hankkeen tavoitteita tukeva raportointi. Vertaa muihin Metropolian nuorten ohjauksen hankkeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus:
30h Kontaktiopetus (malleihin perehtyminen käytännöllisissä työpajoissa; työskentelyn reflektointia; oma tulevaisuussuunnittelun prosessi)
32h nuorten ryhmämuotoista ohjausta
16h nuorten etä- ja yksilöohjausta (sovellus; verkko; etätehtävät)
30h Suunnittelu ja raportointi
30h Kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen
Yhteensä 138h

Työelämäyhteistyö:
Nuorten ohjauspalveluita tarjoavat organisaatiot, työelämäpartnerit ilmoitetaan opetuksen alussa.

Arviointi:
0-5
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite (Metropolian yleiset arviointikriteerit)
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arvioinnin kohteet:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (min. 80%)
Aktiivinen osallistuminen ohjausharjoitteluun (min. 80% parityönä); parin itsearvio.
Hankeraportti

Materiaalit:
Peili-hankkeen materiaalit ja harjoitteet (jaetaan opetuksen yhteydessä ja Omassa)
Motiivi -nuorten tulevaisuusohjauksen menetelmät:
Nuorten tulevaisuusohjaus - monta tietä tulevaan (ks. kirjallisuus)
Tulevaisuuden urapolut. Motiivi-ohjauksen harjoitekuvaus: http://kepeli.metropolia.fi/harjoitteet_post/tulevaisuuden-urapolut/
NäytönPaikka - nuoren digitaalinen portfolio: NäytönPaikka - Oma elämä näkyväksi
Ahvenainen, M. &Heikkilä, K. & Jokinen, L. & Miettinen, S. & Ollila, J. & Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto. Saatavilla osoitteessa https://tulevaisuusohjaus.fi/tyokalut/tyokirja/


Verkkosivut:

Metropolian nuorten ohjauksen hankkeita:
PEILI-hanke: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/peili-loydavahvuutesi/

MOTIIVI-hanke: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/motiivi/

NOVAK-hanke: https://blogit.metropolia.fi/tikissa/2019/05/07/otetta-elamaan-miten-kuulla-nuorta/
www.kela.fi/novak-nuorten-kehittamishanke

MATTI-hanke: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/matti-miesten-matkat-tyohon/

MIESTEN VUORO-hanke: http://miestenvuoro.metropolia.fi/

TÄMÄ ELÄMÄ -hanke: https://www.metropolia.fi/tutkimus-kehittaminen-ja-innovaatiot/hankkeet/tama-elama/

Muita hankkeita:
www.Tulevaisuusohjaus.fi

Kirjallisuutta:
Burnett, B & Evans, D. (2018). Designing Your Life. How to Build a Well-Lived, Joyful Life. New York: Alfred A. Knopf.

Alanen, O. & Kotkavuori, A (vuosi tuntematon). Välittämisen ammattilaiset. Vamoksen käsikirja etsivään nuorisotyöhön. Helsinki: Helsingin Diakonissalaitos. Osoitteessa https://www.hdl.fi/wp-content/uploads/2018/01/Helsingin-Diakonissalaitos-julkaisu-v%C3%A4litt%C3%A4misen-ammattilaiset-vamos.pdf

Hämäläinen A., Ipatti A., Raatikainen E. (Eds.)., (2019). Nuorten tulevaisuusohjaus - monta tietä tulevaan. , In: Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. TAITO-sarja., Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Nuorisoa koskeva lainsäädäntö:

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287

Nuorisolaki 1285/2016. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285

Nuoret ja kasvu:

Aaltonen, Sanna & Kivijärvi, Antti (toim.). 2018. Nuoret aikuiset hyvinvointipalvelujen käyttäjinä ja kohteina. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 136,Tiede. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/nuoret_aikuiset_hyvinvointipalvelujen_kayttajina_ja_kohteina_lopullinen.pdf (Huom! sivut 1 - 147)

Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.

Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf

Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.

Nuorisobarometri: https://tietoanuorista.fi/nuorisobarometri/

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.