Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sylvia Hakari
- Saila Nevanen
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Sisältö
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Aika ja paikka
Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Mirja Köngäs (2019): Tunneäly varhaiskasvatuksessa.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
English additional material will be announced before study unit begins.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen, oppimistehtävä, osallistuminen perhetapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen Metropolian Hymykylässä
The tuition is in Finnish and in English, interactive lectures, small group activities, study visit, reading for the exam, study assignment, participating to the planning and implementation of a family event in Metropolia's Hymykylä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 08.12.2021 12.45 - 16.00 MPB1005
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
Ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Aikataulu:
20.10.2021 08.30 - 11.45 MPB1005 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
26.10.2021 12.30 -16.00 MPA1010 Seminaari Tunnetaidot varhaiskasvatuksessa
04.11.2021 12.45 - 16.00 MPA2028 Luento
09.11.2021 08.30 - 11.45 MPA2028 Luento
11.11.2021 08.30 - 11.45 MPA2028 Luento
17.11.2021 12.45 - 16.00 MPA2028 Luento
18.11.2021 08.30 - 16.00 MPA2030, MPB1045, MPBK030, MPBK029, MPA2022 Perheseminaari / tapahtuma Hymykylä
03.12.2021 08.30 - 11.45 MPA2028 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallistuminen)
08.12.2021 12.45 - 16.00 MPB1005 Tentti
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%