Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.07.2019
Ajoitus
22.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Sisältö
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Aika ja paikka
Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus,
Jonna Kangas ja Elina Fonsén (toim.) 2018 Leikin ammattilaiset. Leikki ilmiönä ja varhaiskasvatuksen toimintamuotona
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/232536/Leikin_ammattilaiset.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
English additional material will be announced before study unit begins.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 09.11.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 Exam
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
Ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Metropolia avoimen amk:n opiskelijoiden aikataulu:
Pakolliset osallistumiset merkitty tähdellä. Jos et pääse näihin, ota yhteys joko satu.hakanen@metropolia.fi tai saila.nevanen@metropolia.fi
Opinnoissa edistymisen kannalta on suotavaa osallistua myös muihin aikataulussa merkittyihin luentoihin (mutta vapaaehtoista).
22.09.2020 12.45 - 16.00 MPB6023 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa) *
02.10.2020 08.30 - 11.45 MPA4009 Luento
08.10.2020 12.45 - 16.00 MPD1002 Luento
21.10.2020 12.45 - 16.00 MPA6009 Luento
22.10.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 Luento *
04.11.2020 12.45 - 16.00 MPA5015 ja MPA6012 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallistuminen) *
09.11.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 Tentti *
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%