Varhaiskasvatustyön perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ77-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
23.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saila Nevanen
Ryhmät
-
VAKAS21Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.
Sisältö
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Miller L. Cable C. Goodliff, G. (2010). Supprting Children´s Learning in the Early Years. Routledge.
Singer, E. & De Haan, D. (2007).The social lives of young children. Play, conflict and moral learning in day-care groups. Amsterdam:SWP.
Early childhood education curriculum. Finnish National Agency of Education.
Quality indicators for early childhood education and care.Finnish education and evalauation centre. Summaries 16:2019.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento, vierailukäynti, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
22.11.2021 klo 12.45 - 16.00 MPA4010 Tentti
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luento on pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskelijat saavat käyttää suomea tai englantia.
20.10.2021 klo 8.30 - 11.45 MPB 1005 Orientaatioluento (Yhteinen aloitus Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin kanssa)
22.11.2021 klo 12.45 - 16.00 MPA4010 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-