Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen tuloksellisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BY17-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

13.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Sari Helenius
  • Salla Sipari

Vastuuopettaja

Sari Helenius

Ryhmät

  • S0821S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.

Sisältö

Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä

Tarkoitus:

Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.

Tehtävä:

1) Perehdy Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaan ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).

2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.


Palautus:

sari.helenius@metropolia.fi 7.1.2022 mennessä kirjallisen työn ohjeita noudattaen.

Kirjallisuus:

Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.

Voit käyttää myös muita lähteitä etenkin, jos Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaa on vaikea saada.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.