Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BW08-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

10.08.2020 - 02.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Janni Koski
  • Anne Tammivuori

Ryhmät

  • SXK18K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä tunnistaa keskeiset poikkeamat
-arvioi lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä ja tunnistaa niihin vaikuttavia tekijöitä.
-osaa hoitaa akuutisti sairastunutta lasta tai nuorta yhteistyössä perheen kanssa.

Sisältö

Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeaika
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Akuutisti sairastuneen lapsen hoito ja lapsen hoidon tarpeen arviointi
Vanhempien tukeminen akuutti hoitotyössä

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttimateriaali:
Luentomateriaali sekä muu opettajan opintojaksolla osoittama materiaali esim. tutkimukset tai artikkelit.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heikinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Duodecim. Tenttikirja löytyy sähköisenä oheisesta linkistä:
http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04498&p_selaus=16599. Sivut tarkentuu kurssin alussa.
Opiskelija voi hakea lisätietoa ja tukea oppimiseen lasten hoitotyön kirjasta esim.
Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. WSOY.
Ivanoff, P. 2006. (tai uudempi.) Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY ja/tai Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2012. Lasten ja nuorten hoitotyö. WSOY.
Äitiyshuollon materiaali:
Luentomateriaali
Katri Ryttyläinen ja Sirpa Valkama: Seksuaalisuus hoitotyössä (2010). Edita Prima 2010.
Oheiskirjallisuutta opintojaksolle;
James, S., Nelson, K & Ashwill, J. 2013. Nursing Care of Children. Principles & Practice. Elsevier. Sivut:168-173, 185-192, 276-279, 299-300
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Tammi.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskutentti: opintojakson aikana on mahdollista suorittaa varsinainen lääkelaskutentti ja kaksi uusintaa. Mikäli opiskelija ei pääse näistä lääkelaskutenteistä läpi tulee opiskelijan mennä lääkelaskupajaan harjoittelemaan ja suorittamaan lääkelaskukoe.
Teoria tentti: näkyy lukujärjestyksessä
Uusintatentit: Teoriatentin uusintamahdollisuus kahdessa yleisessä uusinnassa. Tämän toteutuksen uusintakerrat ilmoitetaan opintojakson alussa. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua opintojakson tenttiä kahdessa uusinnassa, tulee hänen suorittaa koko opintojakso uudelleen uudella toteutuksella.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Itsenäisen opiskelun tunneista osa näkyy lukujärjestyksessä, ja osan itsenäisestätyöskentelystä opiskelija voi valita vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta.

Sisällön jaksotus

1. periodi. Tarkempi aikataulu selviää lukujärjestykset julkaistaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla pakollista läsnäoloa vaatii laboraatio-opetukseen osallistuminen. Myös muuhun lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suotavaa.
Opintojakson Oman työtilaan laitetaan orientaatiodiat/taulukko, jossa käydään läpi opintojakson pelisäännöt ja opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat, joihin opiskelija on velvollinen perehtymään ennen opintojakson alkua. Opettajalle palautettavien tehtävien lisäksi opiskelijan oppimisen avuksi on suunniteltu muita itsenäisiä tehtäviä, jotka ohjaavat oppimista. Näitä tehtäviä ei tarvitse palauttaa opettajalle.
Opiskelijan Ahot halemukset/päätökset ja mahdolliset pedagogiset ratkaisut tulee olla opintojakson opettajilla tiedossa 1 kk ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettaja Anne Tammivuorelle viimeistään opintojakson alussa.
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXK18K1 opiskelijoille, ja opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa laboraatio-opetuksen mahdollistamiseksi. Mahdollisuuksien mukaan voimme harkita ylimääräisten opiskelijoiden mukaan ottamista.
Opintojaksolle ei ole valinnaisia toteutustapoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5 (Sisältää lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentaudit)
Lääkelaskut HYV/HYL
Kirjalliset tehtävät HYV/HYL (Äitiyshuollossa itsenäinen yksilötehtävä Seksuaalisuuden puheeksiottaminen sairaanhoitajan työssä. Lasten ja nuorten hoitotyössä itsenäinen pienryhmätehtävä.)
Laboraatio-opetus HYV/HYL (sisältää 3 osaa: lasten auttamismenetelmät ja lääke- ja nestehoidon 4 h, lapsen elvytys 2 h, simulaatio 2 h)