Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot (itsenäinen työskentely) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU38-3073

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 14.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Miia Ojanen

Ryhmät

  • SXH19K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä oman koulutusalansa työn ja työyhteisön kehittämisessä. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten menetelmien ja palvelumuotoilun lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentoitiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

• Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tuotekehitys ja tutkimukselliset lähestymistavat, laadullinen ja määrällinen tutkimus)
• Aineiston hankinta ja käsittely
• Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen

Aika ja paikka

Opintojakson aloitus/orientaatio Zoom -etäyhteydellä pe 5.2.2020 klo 12.45. Orientaatioon osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia:
Oppimateriaali: lähiopetuksessa annettava materiaali + kehittämistehtävän materiaali, muu suositeltu kirjallisuus
Opiskelussa hyödynnettävää kirjallisuutta/materiaalia:
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Opetusmenetelmät

Toteutus on itsenäisen työskentelyn etätoteutus (orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta/etäluentoja). Opintojakso alkaa etäorientaatiolla pe 5.2.2020 klo 12.45-14.15, joka järjestetään Zoom -yhteydellä. Zoom -linkki ilmoitetaan työtilan kautta ennen orientaation alkamisajankohtaa. Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, joka aukeaa (kirjautumaan pääsee) viimeistään orientaation yhteydessä. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan kun työtila aukeaa.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti, tehtävät arvioidaan joko 0-5 tai hyväksytty/hylätty(täydennettävä).

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on itsenäisen työskentelyn etätoteutus. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla pe 5.2.2020 klo 12.45-14.15, joka järjestetään Zoom -yhteydellä. Zoom -linkki ilmoitetaan työtilan kautta ennen orientaation alkamisajankohtaa. Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, joka aukeaa (kirjautumaan pääsee) viimeistään orientaation yhteydessä. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Kurssiavain kirjautumiseen ilmoitetaan kun työtila aukeaa.
Opintojaksolla tehdään oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen työskentelyyn. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus parityöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä 5.2 sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja) Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille
Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. Opsiin ajoitettu pakollinen opintojakso (tk -perusteet suoritettu)
2. Opsiin ajoitettu pakollinen opintojakso (tk -perusteita suoritetaan samanaikaisesti)
3. Ilmoittautumisjärjestys
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- Etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- Toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- Toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- Tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- Perustella tietolähteiden käytön
- Perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- Toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- Toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- Toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- Etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- Toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- Toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- Tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.