Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot (lähitoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU38-3053

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Miia Ojanen

Ryhmät

  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä oman koulutusalansa työn ja työyhteisön kehittämisessä. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten menetelmien ja palvelumuotoilun lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentoitiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

• Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tuotekehitys ja tutkimukselliset lähestymistavat, laadullinen ja määrällinen tutkimus)
• Aineiston hankinta ja käsittely
• Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: lähiopetuksessa annettava materiaali + kehittämistehtävän materiaali, muu suositeltu kirjallisuus
Opiskelussa hyödynnettävää kirjallisuutta/materiaalia:
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja tilastotyöpajat (pakollinen ja/tai korvattava osallistuminen)
Kehittämistehtävä (tutkimus/kehittämistoiminnan suunnitelma) + esityksen valmistelu
Kehittämistehtävän esittäminen 2.12 seminaarissa (pakollinen osallistuminen)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, tilastotyöpajat (pakollinen/korvattava osallistuminen), itsenäinen työskentely + ryhmä/parityöskentely, seminaari (pakollinen osallistuminen), yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävän aloitus 11.10.2019 08.30 - 11.45 (itsenäinen työskentely)
Lähiopetuksen ajankohdat (muutokset mahdollisia):
Ke 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA6020 (orientaatio ja ohjeistus opintojakson tehtäviin)
Pe 01.11.2019 08.30 - 11.45 MPA2019
Ma 04.11.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5008,Digitila MPA5010 (Tilastopaja)
Ke 06.11.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5008,Digitila MPA5010 (Tilastopaja)
Ke 13.11.2019 12.45 - 16.00 Digitila MPA5011 (Tilastopaja)
Pe 22.11.2019 08.30 - 11.45 Digitila MPA5008,Digitila MPA5010 (Tilastopaja)
To 28.11.2019 12.45 - 16.00 MPA6018
Ma 02.12.2019 10.00 - 15.00 MPA6020 (seminaari, pakollinen osallistuminen)
Opintojakso aloitetaan ennakkotehtävällä, joka lähetetään opintojakson työtilaan 11.10 klo 8.30 mennessä.
Opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla (orientaatio) annetaan suoritusohjeet opintojakson tehtäviin sekä käydään läpi ennakkotehtävä. Osallistumalla orientaatioon varmistat paikkasi opintojaksolla.
Opintojaksolla on sekä pakollisia että korvattavia opetuskertoja. Orientaatiossa annetaan tarkempi ohjeistus korvattavista ja pakollisista opetuskerroista.
Opintojaksolla on rinnakkaistoteutuksena etätoteutus (ks. tarkemmin toteutus kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät SX00BU38-3052)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- Etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- Toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- Toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- Tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- Perustella tietolähteiden käytön
- Perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- Toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- Toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- Toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- Etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- Toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- Toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- Tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on käytössä:
Arviointi: 0-5
Arviointi: hyväksytty - hylätty/täydennettävä

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.