Siirry suoraan sisältöön

Äitiyshuolto, lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP53-3047

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

28.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riikka Kukonlehto
  • Janni Koski

Vastuuopettaja

Riikka Kukonlehto

Ryhmät

  • SXO19S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perusteet
- ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- ymmärtää sairauden ja sairaalahoidon merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ja arvioida kriittisesti omaa toimintaansa.

Sisältö

Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeaika
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Lasten ja nuorten hoidon tarpeen arviointi ja keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
Äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
Lapsen, nuoren ja perheen tuki ja ohjaus hoitotyössä, vanhemmuuden tukeminen
Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
Keskeiset lasten- ja nuorten sairaudet

Aika ja paikka

Tiedot löytyvät lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Äitiyshuollon materiaali:
Luentomateriaali
Katri Ryttyläinen ja Sirpa Valkama: Seksuaalisuus hoitotyössä (2010). Edita Prima 2010.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttimateriaali:
- Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
- Luentomateriaali sekä muu opettajan opintojaksolla osoittama materiaali esim. tutkimukset tai artikkelit.
- Itsenäiset tehtävät
- Rajantie, J., Mertsola, J. & Heikinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Duodecim. Tenttikirja löytyy sähköisenä oheisesta linkistä:
http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04498&p_selaus=16599.
(Orientaatiossa selviää lukukappaleet.)

Oheiskirjallisuutta opintojaksolle
Ivanoff et al 2006: Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY
James, S., Nelson, K & Ashwill, J. 2013. Nursing Care of Children. Principles & Practice. Elsevier. Sivut:168-173, 185-192, 276-279, 299-300
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Tammi.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Laboraatio/simulaatio-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle osallistuminen on edellytys Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelun suorittamiseksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskutentti: opintojakson aikana on mahdollista suorittaa varsinainen lääkelaskutentti ja kaksi sen uusintaa. Mikäli opiskelija ei pääse näistä tenteistä läpi tulee opiskelijan mennä lääkelaskupajaan harjoittelemaan ja suorittamaan lääkelaskukoe.
Teorian tentti näkyy lukujärjestyksessä
Uusintatentit: Teoriatentin uusintamahdollisuus on kahdessa yleisessä uusinnassa. Tämän toteutuksen uusintakerrat ilmoitetaan orientaatiossa. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua opintojakson tenttiä kahdessa uusinnassa, tulee hänen suorittaa koko opintojakso uudelleen toisella toteutuksella.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Itsenäisen opiskelun tunneista osa näkyy lukujärjestyksessä ja osan itsenäisestä työskentelystä opiskelija voi valita vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta.

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu selviää lukujärjestyksestä.

Lisätietoja opiskelijoille

OPintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että 1. lukuvuoden opinnot ovat suoritettuna.

Opintojaksolla pakollista läsnäoloa vaatii orientaatioon osallistuminen, laboraatiot/simulaatio-opetus sekä pitkäaikaisesti sairaan lapsen seminaariesityksiin osalistuminen. Myös muuhun lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suotavaa.
Opintojakson orientaatiossa käydään läpi opintojakson pelisäännöt, opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat sekä ohjeistetaan pienryhmätyöskentelyä. Opettajalle palautettavien tehtävien lisäksi opiskelijan oppimisen avuksi on suunniteltu muita itsenäisiä tehtäviä, jotka ohjaavat oppimista. Näitä tehtäviä ei tarvitse palauttaa opettajalle.
Opiskelijan Ahot halemukset/päätökset ja mahdolliset pedagogiset ratkaisut tulee olla opintojakson opettajilla tiedossa 1 kk ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettaja Riikka Kukonlehdolle mahdollisimman hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään opintojakson alussa.
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXO19S1A opiskelijoille, ja opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa laboraatio-opetuksen mahdollistamiseksi. Mahdollisuuksien mukaan voimme harkita ylimääräisten opiskelijoiden mukaan ottamista.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5 (Sisältää lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentaudit)
Lääkelaskut HYV/HYL
Kirjalliset tehtävät HYV/HYL (Äitiyshuollossa itsenäinen yksilötehtävä Seksuaalisuuden puheeksiottaminen sairaanhoitajan työssä).
Seminaarityö ja seminaariin osallistuminen HYV/HYL (pienryhmä tehtävä liittyen pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyöhön)
Laboraatiot/simulaatiot (HYV/HYL)