Siirry suoraan sisältöön

Näöntutkimus erityistapauksissa ja ortoptiikka (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP27-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.04.2020 - 20.04.2020

Ajoitus

20.04.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Nokipii
  • Johanna Valtanen
  • Tanja Lehti
  • Eero Kokko
  • Mirja Järvinen
  • Gunilla Blom
  • Kajsa Sten

Vastuuopettaja

Kajsa Sten

Ryhmät

  • SXE19K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Työelämäharjoittelussa (5 op) opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kaukonäön määrityksen lisäksi myös lähinäönmäärityksen ja silmien lihastasapainon arvioinnin. Hän osaa tehdä johtopäätöksiä näkötilanteesta ja -häiriöistä eri etäisyyksillä käyttäen eri mittausmenetelmiä ja arviointikeinoja monipuolisesti. Hän osaa arvioida tarvetta jatkotutkimuksiin ja kykenee kommunikoimaan asiakaslähtöisesti näöstä, näkemisen ongelmista ja näönhuollosta. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa ehdottaa ortoptisia hoitoja, jossa on huomioitu mittaustulokset ja näkötarpeet sekä perustella hoidon tarpeellisuutta ja yhteyttä oireisiin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa ortoptisia hoitoja. Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, optisen alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää toisen kotimaisen kielistä tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.

Sisältö

Hyvä näöntutkimuskäytäntö, binokulariteetti- ja akkommodaatiohäiriöiden kartoittaminen ja ratkaisut, prismakorjauksen määrittäminen Sheardin ja Percivalin mukaisesti, sfäärisen korvauslasin hyödyntäminen, graafinen analyysi, suuret virhetaitteisuudet, lapset näöntutkimuksessa, anisometropia, amblyopia, ARC, ortoptisenhoidon tarpeen määrittäminen ja hoidon toteuttaminen, ruotsin kielen käyttö asiakaspalvelussa ja viestinnässä

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit, artikkelit
Kirjallisuus mm:
Primary Care Optometry: The patient history sivut 99-111, The binocular vision examination 224-248, Management of anomalies of refraction and binocular vision 251-273
Borish´s Clinical Refraction: Fusion and Binocularity, sivut 121-156,

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, kirjalliset tehtävät, työelämäkäynnit, työelämäharjoittelu, näyttökokeet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäharjoittelu 3 viikkoa (syyslukukaudella 2020 viikolla: 40-42)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Portfolion palautuspäivä: xxx> arviointikeskustelu xx
Moodletentti xx
Ruotsin kielen kirjallinen tentti xx
Ruotsin kirjalliset uusintatentit 2 mahdollisuutta: xxx ja xxx

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Sisällön jaksotus

Pääasiallinen opetus, harjoitukset ja työelämäjakso toteutuu 1. periodilla ja osa opintojakson näöntutkimusharjoituksista sekä mallinäöntutkimus sijoittuu 2. periodille,

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että edeltävät näöntutkimukseen liittyvät opintojaksot (mm. sx00bp25 ja sx00bp26) on suoritettu hyväksytysti ennen opintojakson alkamista.
Ruotsin kielen opetus: xx
Ruotsin kielen tentit: xx
Työelämäharjoittelujakson (3 viikkoa) tehtävät:
• 10 näöntutkimusta, jotka sisältävät esitutkimukset, taittovirheen määrityksen, lähilisän määrityksen, binokulaarisen näön arvioinnin ja silmälasimäärityksen.
• Moodle tehtävä, binokulaarisen häiriön tapaus
• Moodle-verkkotentti, jossa analysoidaan eri linssivaihtoehtoja ja presbyopiatapauksen näköalueita eri linssityypeillä
• 2 optikon tutkimuksen seurantaa ja reflektiossa otetaan huomioon ECOO:n ja Hyvä Optikon Näöntutkimuskäytännön suositukset
Tarkempi sisältökuvaus opintojaksolle:
*Heikentyneen binokulariteetin jaottelu ja luokittelu tutkimustulosten perusteella (Duanen luokitukset):
-Divergence excess l. LD-exoforia, Basic exodeviation l. perus exoforia, Convergence insufficiency l. konvergenssin toimintavajaus exo, Basic esodeviation l. perus esoforia, Divergense weakness l. HD-esoforia, Convergence excess l. LK-esoforia sekä näiden linkitys akkommodatiivisen konvergenssin eli AKA:aan
- Fysiologisen diplopian merkitys osana toimivaa binokulariteettiä.
*Anisometropian ja aniseikonian vaikutus binokulariteettiin: Staattinen ja dynaaminen aniseikonia. Kuvakokoeron tutkiminen olemassa olevilla näöntutkimustesteillä sekä sen huomioiminen osana silmälasimääritystä.
*Amblyopian määritelmä ja riskitekijät: emmetropisaatio, hyperopia, anisometropia/antimetropia, karsastus. Amblyopian hoitomenetelmät: peittohoito, silmälasipenalisaatio, silmätipat
*ARC ja NRC teoreettinen tausta. Verkkokalvovastaavuuden tutkiminen: Bagolinin linssi ja peittokoe
*Heikentyneen binokulariteetin oireden seikkaperäisempi kuvaaminen:
Kaksoiskuvien ilmenemiset: katselumien vaikutukset (komitant l. konkomitant /nonkomitant) ja esiintymistiheys (intermittoiva/ajoittainen, jatkuva, aamulla, illalla, näönkuormituksen yhteydessä)
*Supressioherkkyyden arviointi.
*Binokulaarinen refraktointitekniikka: sumutusmenetelmällä
*H-testi ja kynälamppu: binokulaarisen näkökentän laajuuden arviointi
*Tyypilliset astenooppiset oireet heikentyneen binokulariteetin osalta (vergenssin ja/tai akkommodaatin ongelmat): Anamneesin tarkentaminen.
*Tapausesimerkit, jolla on heikentynyt binokulariteetti, joihin haetaan hoitosuunnitelmaa (työpajat): luokittelu binokulariteetti- ja/tai akkommodaatio luokitukseen, tutkimustulosten peilaaminen laskennalliseen AKA-arvoon, prismalasin (Sheard ja Persival sekä vertikaali ja vinot sekä fresnellin kalvoprisma) ja/tai sfäärisen korvauslasin ja/tai ortoptisten harjoitteiden määrittämine kyseiselle tapaukselle, ananmneesiin vastaaminen silmälasimäärityksessä ja hoitosuunnitelmassa, kirjaaminen laadullisesti sekä ICD10-koodistolla,
*Ortoptisten silmäharjoitteiden teoreettinen tausta: Sensorinen ja motorinen aktivointi. Hoitojen suunnittelu ja toteutus heikentyneestä binokularitettistä kärsivän asiakkaan oireiden helpottamiseksi. Fysiologisen diplopian merkitys osana binokularitettiä ja supressiokontrollina.
*Ortoptiset harjoitteet akkommodaatiolle: Kauko-lähi hyppy, Brockin lanka, push-up harjoitteet, flipper-harjoitteet
*Ortoptiset harjoitteet heikentyneelle konvergenssille ja divergenssille: Antisupressioharjoitteet, keinot supression vähentämiseksi. Brockin lanka, stereogrammikortit, Kaksi kynää -harjoite
*Ortoptisen harjoitteen hoitoprosessi: teoreettinen tausta, hoitoprosessin rakenne/malli, oireiden kartoitus ja hoidon tarpeellisuuden määrittäminen, tarvittavat tutkimukset, oikean harjoitteen valitseminen (itsenäiset- ja optikon luona tehtävät harjoitteet) asiakkaan ohjeistaminen, harjoittelujakson seuraaminen ja harjoittelujakson päättäminen jatkotoimenpiteineen. Hoitoprosessin toteutus asiakastilanteessa. Spasmikontrolli ja tulokset, joihin haetaan muutosta. Hoitoprosessin toteuttamainen yhdelle nuoremmalle opiskelijalle: alkututkimukset, sopivan harjoitteen valitseminen ja seurantakäynti.
*Graafinen analyysi
**Erityisasiakkaat:
*Lapsi asiakkaan (kouluikäiset) näöntutkimus ja asiakaspalvelutilanne: asiakaslähtöinen viestintä. Lapsen kehityksen merkitys kommunikointiin ja keskittymiseen sekä huomioiminen osana näöntutkimusta. Näöntutkimus: Lea symbols, Tellerin-kortti, pakkovalinta -tutkimus, skia, peittokoe, Hirsberg, vanhempien hyödyntäminen osana anamneesia, refraktio koekehyksellä, H-testi kynälampulla, amblyopiariskin tunnistaminen, visusvaatimukset eri ikäisillä.
*Ikäihmisen näöntutkimus ja asiakaspalvelutilanne: asiakaslähtöinen viestintä. Ikääntymisen fysiologinen vaikutus näköjärjestelmään ja kommunikointi ja palvelutilanne ikäihmisen kanssa. Näöntutkimus: akkommodaation väheneminen/puuttuminen, pupillin koko ja syväterävyys, Amsler, silmänpaine.
*Muut eritysiryhmät asiakkaana: Uskonnollisten vakaumusten, vieraiden kulttuurien ja taustojen, erilaisten vammojen (esim. kuulo vamma tai pyörätuoliasiakas) vaikutus näöntutkimukseen ja asiakaspalvelutilanteeseen: asiakaslähtöinen viestintä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen ja näöntutkimustunneille
-Yksilöportfolio 80% arvosanasta, jonka sisältö ilmoitetaan opintojakson alussa
-15-18 tehtyä NT-harjoitusta NT-harjoituksissa sekä NT-harjoitukset työelämäjaksolla (10kpl), jatkuva arviointi oppitunneilla: Hyväksytty/Täydennettävä
- Moodle-tentit
- Case-oppimisTEHTÄVÄT:
1. aiheena asiakkaan kohtaaminen erityistapauksissa: lapset, vanhukset ja vieraat kulttuuritx 2: raportit arvioidaan t-h-k asteikolla,
2. Ortoptiikka: raportit arvioidaan 1-5 asteikolla
3. Työelämäjaksolla tehdyt tehtävät (Linssitehtävä (verkkotentti), Asiakaspalveluanalyysi ja binokulariteetti case-analyysi) arvioidaan 1-5 asteikolla
- reflektio
Näyttökoe: näöntutkimusmenetelmät KLP, peittokoe, H-testi, Graeffe, reservit, A-laajuus, MEM,
Näyttökoe: mallinäöntutkimus
Ruotsin kieli 20%: Kirjallinen tentti sekä suulliset näytöt. Molemmat osiot suoritettava hyväksytysti. (1-5)
Ruotsi:
Osallistuminen opetukseen + kaikki suulliset tehtävät 50%
Kirjoitustehtävät + kirjallinen lopputentti 50%
Jatkuva arviointi,
Tentti

Esitietovaatimukset

Silmien yhteisnäön tutkiminen