Siirry suoraan sisältöön

Silmien yhteisnäön tutkiminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP26-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

09.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

87 % Lähiopetus, 13 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Valtanen
  • Minna Paananen-Porkka
  • Kajsa Sten

Vastuuopettaja

Kajsa Sten

Ryhmät

  • SXE19K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa silmien yhteistoiminnan periaatteet ja anatomisen perustan, sen merkityksen näölle ja kehityksen lapsuusiässä. Hän osaa jaotella binokulaarisen näön niiden häiriöiden mukaan ja kertoa häiriöihin johtavat tekijät. Hän osaa arvioida lähinäköä, silmien lihastasapainoa ja yhteisnäköä. Hän osaa laskea tarvittavan prismakorjauksen ja sfäärisen korvauslasin.
Työharjoittelussa (5 op) opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa objektiivisen ja subjektiivisen virhetaitteisuuden määrityksen. Hän osaa kirjata asiakkaan tutkimustiedot asianmukaisesti. Hän osaa perustella ja suositella erilaisia näkemisen ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Hän osaa keskustella asiakkaan kanssa näöstä, näköön liittyvistä ongelmista ja näönhuollosta.
Opiskelija osaa hyödyntää englanninkielistä kirjallisuutta alaan liittyvän tiedon etsinnässä. Hän osaa esittää alan osaamistaan englanniksi kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa ohjata asiakasta englannin kielellä näönhuoltoon liittyvissä asioissa. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Yhteisnäön anatominen ja fysiologinen perusta ja kehitys lapsuusiässä, akkommodaation ja konvergenssin yhteys, karsastus ja sen eri tyypit, akkommodaatio- ja lihastasapainohäiriöt, prismakorjaus ja sfäärinen korvauslasi, lähinäönratkaisut, fiksaatiodisparaatio, piilo- ja ilmeisen karsastuksen sekä fuusionaalisen kääntökyvyn mittaaminen ja arviointi, lähinäön ja akkommodaation toiminnan arviointi, dynaaminen skiaskopia, silmälasimääritys, asiakastietojen merkinnät, myymälässä toimiminen ja viestinä englanniksi

Oppimateriaalit

Kirjallisuus luentomuistiinpanojen lisäksi:
Primary Care Optometry: Anomalies of Binocular Vision, sivut 75-85, Dynaaminen retinoskopia 197-199, Akkommodaatiotestit 231-234, Akkommodaatiohäiriöt 267-268
Borish´s Clinical Refraction: Fusion and Binocularity, sivut 121-156, Accommodation, the pupil, and presbyopia, sivut 93-138
AOA: Care of the patient with Presbyopia
Stidwill and Fletcher 2014: Normal Binocular Vision: Theory, Investigation and Practical Aspects; The Development of Binocular vision p 15-28.
Scheimann, M & Wick, B., Clinical Management of Binocular Vision - Heterophoric, Accommodative, and Eye Movement Disorders 3rd Ed., Lippincott Williams & Wilkins (2008) Chapter 1-2, 12.
Englannin materiaali löytyy OMAn työtilasta.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset (työelämäharjoittelu ja oppilaitosharjoittelu)
Ohjattu ongelmakeskeinen ryhmätyö (PBL-menetelmä)
Työelämäharjoittelu
Moodle -verkkokurssi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisltää kolmen viikon työelämäjakson: viikot 2-4

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti xx.xx.2020 , 1. uusinta xx.xx.2020 ja 2.uusinta xx.xx.2020
PBL -ryhmätyön purku xx.xx.2020 > Raportin ja reflektion palautus xx.xx.2020

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työelämäharjoittelu 5 op: Työelämäharjoittelujakso 3 vkoa 6.1.-24.1.2020 vkot 2-4
Teoriatunnit 32h
PBL yhteisnäöstä: ryhmätyöskentely, noin 5 hengen ryhmissä sisältäen: aloitus (ohjeistus, aivoriihi ja työnjako), itsenäinen työskentely, 2 työpajaa ja purkuseminaari.
Harjoitukset oppilaitoksessa 15 x 4h, 60h 3 op.
Englanti 3 op,

Sisällön jaksotus

opetus toteutuu lukukauden ensimmäisellä periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi sisältökuvaus:
* Normaalin aikuisnäön epidemiologia, oireet, mekanismi, iän vaikutus sädelihaksen ja akkommodaation toimintaan, arviointi ja hoito sekä silmälasimääritys: lähilisä- ja näköaluelaskut ADD-määrityksen perusteena.
- Akkommodaation tutkimusmenetelmät: Dynaaminen ristisylinteri, vakio ADD, koekehyksellä testaaminen. Akkommodaatio tutkimustulosten normiarvot.
* Akkommodaatiohäiriöt: akkommodaatioheikkous, liiallinen akkommodaatio, akkommodaatiospasmi, akkommodaatiojouston heikkous, pitkäkestoisenakkommodaationheikkous ja normaalsita poikkeavien arvojen analyysi sekä vaikutus silmälasimääritykseen.
- Tutkimusmenetelmät: dynaaminen skiaskopia MEM ja NOTT, suhteellinen akkommodaatio NRA/PRA, akkommodaatiojouston määrittäminen Flipper
* Binokulaarisen näön toimintaperiaate: binokulariteetin kehittyminen ja merkitys, summaatio, kaksoiskuvan syntymekanismi, verkkokalvovastaavuus, Panumin alue, Horopteri, stereopsis, fysiologinen diplopia, monokulaariset syvyysvihjeet sekä binokulariteetin merkitys syvyyshavaitsemisessa, johtava silmä: havainto- ja suuntajohtavuus tutkiminen,
*Foriat ja tropiat: Exo/Eso/Hyper/Hypo foriat ja tropiat, kaksoiskuvat, supressio, heikentyneestä binokulariteetista johtuvat astenooppiset oireet
- Binokulariteetin tutkimusmenetelmät: Maddox syliterilinssi, Von Graeffe, Schober, peittokoe ja prismasauvat, Hirsberg/Krimsky, fuusionaaliset reservit NRK/PRK sekä supra/infra, normaalsita poikkeavien arvojen analyysi sekä vaikutus silmälasikorjaukseen: prismalaskut Sheard ja Persival
* Akkommodatiivisen konvergenssin vaikutus binokulariteettiin: Gradientti ja laskennallinen AK/A K/AK, sfäärinen korvauslasi ja näiden mahdollisuudet osana silmälasikorjausta
* Fiksaatiodisparaation määritelmä, etiologia, oireet ja tutkiminen: Mallet ja Wesson, hoito
* Potilastietojen kirjaaminen: Refraktion, akkommodaatio- ja Binokulaaristen häiriöiden kirjaaminen ja ICD10 koodit
Aikaisemmalla opintojaksolla käytyjen tutkimusmenetelmien: H-testi-, KLP-, sakkadit/pursuitit-, peittokoe-, A-laajuustulosten analysointi/peilaaminen/vertaaminen tällä opintojaksolla opetettavien akkommodaation ja binokulariteetin tutkimustuloksiin ja hyödyntäminen osana optimaalista silmälasimääritystä.
Työelämäjakso:
• Skiaskopia (3)
• Kaukonäöntutkimukset (5) sisältävät esitutkimukset, kuten H-testin, peittokokeen, akkommodaatiolaajuuden, KLP-mittauksen ja pupillireaktiot, sekä skiaskopian ja taittovirheen määrityksen
• Moodle-keskustelut (myös oman tapauksen keskusteluun tuominen)
• Asiakaspalvelutilanteet ja niiden kuvailu (15 kpl)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito - ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille ja näöntutkimusharjoituksiin
Kirjallinen tentti 60% kokonaisarvosanasta
PBL -Ryhmätyö reflektiolla 40% kokonaisarvosanasta
Käytännönharjoitukset tehtyinä ja arvioituina (suullinen palaute harjoitustunneilla)
Työelämäjakson arvio ja palaute: hyväksytty
Optometristin englanti: läsnäolo tunneilla, harjoitukset tehtyinä, kirjallinen lopputehtävä arvioitu, suullinen esitelmä ja näöntarkastus englanniksi: hyväksytty

Esitietovaatimukset

Silmän toiminta ja taittovirheen määrittäminen