Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BP03-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Helena Vidgren
- Asta Lassila
Vastuuopettaja
Kati Ylikahri
Ryhmät
-
SXQ17S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
-
SXQ20K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.
Sisältö
Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu
Aika ja paikka
Orientaatio, Zoom, 5.10.2020
Moodle
Moodle-tentti 22.10.2020 klo 18-20
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu lähiaikoina
Tarkempi tenttimateriaali nähtävissä opintojakson moodlessa
Johtaminen ja kehittäminen:
Asiakas- ja palveluohjaus:
Opetusmenetelmät
Orientaatio 2-3t
Moodletehtävät
Moodletentti, yksilötentti 22.10.2020 klo 18-20
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle yksilötentti 22.10.2020 klo 18-20 , T1-K5
21
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Orientaatioluento 5.10.2020
Moodletyöskentely
Moodletentti 2t
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen orientaatioon
Moodletehtävät suoritettu hyväsytysti
Kirjatentti moodlessa 22.10.2020 klo 18-20
Uusinnat
SU 202011
SU 202101