Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP03-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

28.08.2019 - 25.09.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Asta Lassila
  • Kati Ylikahri

Vastuuopettaja

Kati Ylikahri

Ryhmät

  • SXQ16S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.

Sisältö

Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu

Aika ja paikka

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuutta:
1. Laaksonen & Niskanen & Ollila 2012. Lähijohtamisen perusteet. Edita. Helsinki
2. Haarala etc. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita. Helsinki ss. 354-405
3. Kantanen & Salin & Suominen & Åstedt-Kurki: Kirjallisuuskatsaus hoitotyön johtajien johtamisosaamisesta. Hoitotiede 2011, 23 (3), 185-196.
4. Luentomateriaali ja muu tunnilla osoitettu materiaali
Asiakasvastaava-materiaali Moodle-oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Aktioiva luento
Seminaari
Vertaisarviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arvioitava oppimistehtävä T1-K5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op= 5x27t= 135t
4op= 4x27= 198t

Sisällön jaksotus

Orientaatio, prosessin kuvaus ja oppimistehtävien jako 28.8.19 klo 8.30-11.45 I116
Orientaation jälkeen työstetään omaa oppimistehtävää (pari/ryhmä) oman aikataulun mukaan.
Päätösseminaarissa tehdään yhteenveto koko prosessista sekä arvioidaan yhteiskehittämällä tuotettua Moodle-verkkoympäristöä.
Lähiopetuksen ajankohdat lukujärjestyksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio, prosessin kuvaus ja oppimistehtävien jako
Asiakasvastaava-kokonaisuuteen perehdytään ensin itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä ja sen jälkeen yhteinen lähiopetus Asta Lassilan johdolla .Huom! Läsnäolo 11.10 klo 9-12 lähitunnilla
Päätösseminaarissa arvioidaan työskentelyprosessia ja tuotettua materiaalia
yhteistoiminnallisesti kehittäen.
Opettaja on konsultoitavissa koko työskentelyprosessin ajan ja tarvittaessa järjestetään työpajoja.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä pienryhmissä T1-K5.
Hyväksytty suoritus edellyttää tavoitteiden mukaista oppimistehtävän toteutusta, vertaisarviointia, perehtymistä yhdessä tuotettuun Moodle-oppimisympäristöön sekä kokonaisuuden kehittävään arviointiin osalllistumista päätösseminaarissa.