Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO99-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

12.01.2021 - 12.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Lahdenperä
  • Asta Lassila
  • Anna O'Sullivan

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SXQ17S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Sisältö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Aika ja paikka

Toteutuu periodilla 3 tammi-helmikuussa 2021, tunnit lukujärjestyksessä
Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite,
Laboraatio, läsnäolovelvoite

Simulaatio, läsnäolo
Raskauden ehkäisy luennot, LT Leena Väisälä, läsnäolovelvoite; 2.2.2021 klo 13-16, Zoomissa
Seksitaudit luennot, Sanna Salo HivPoint, läsnäolovelvoite, SXQ18K1 oli 27.8.2020 (vastaava toteutus SXQ18S1 & SXQ21K2-ryhmälle syksyllä 2021)

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali tarkentuu opintojakson alussa!

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
Lääkelaskut

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, Zoomissa
moodletyöskentely
laboraatio X1, läsnäolo koululla 20.1.2021
Simulaatio, läsnäolo koululla 27.1.2021
Tentti= oppimispäiväkirjan yhteenveto
Ravitsemustieteen luennot , 4 t Merja Lahdenperä

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti,oppimispäiväkirjan yhteenveto
Lääkelaskut tentti (45 min) 20.1.2021
Uusinnat: ei uusintaa, perustuu tutkintosääntöön:
-Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti, oppimispäiväkirja), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-Ei valinnaisia suorituksia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, lääkäriluento), itsenäinen opiskelu 104 t

Sisällön jaksotus

Lähiopetus:periodi 3
4 t opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite!
Laboraatio 20.1.2021, läsnäolovelvoite
Lääkelaskut SXQ17K1 20.1.2021

Luennot
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi (20.1.2021)
Moodletehtävät
Tenttitapa tarkentuu opintojakson alussa
Raskauden ehkäisy-luento, läsnäolovelvoite 2.2.2021, zoomissa
Seksitaudit, läsnäolovelvoite, toteutui 27.8.2020. Uusi toteutus syksy 2021

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.

HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitäopettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 x oppimispäiväkirjan yhteenveto (100 %) toimii tenttinä. Mahdollisuus tehdä yksin, kaksin tai kolmistaan)
moodletehtävät, hyväksytty,
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite
LT Leena Väisälän luento, läsnäolovelvoite
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.