Siirry suoraan sisältöön

Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

13.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Social Services

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen

Ryhmät

  • VAKAS21
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Tavoitteet

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Aika ja paikka

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Muutokset ovat mahdollisia.

13.10.2021 08.30 - 11.45 MPA5018 Orientaatio &
vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia &
erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet, Sylvia

14.10.2021 08.30 - 11.45 MPA5018 Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki, Sylvia

26.10.2021 12.45 - 16.00 Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma, Satu

28.10.2021 08.30 - 16.00 MPB1045, MPA2030, MPA2022 yhteistyö Kehitysvammatuki 57 ry kanssa (mahdollinen perheiden kampusvierailu)

05.11.2021 08.30 - 11.45 MPA4015 Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa, Satu

18.11.2021 09.00 - 15.00 Perhetapahtuma kampuksella

22.11.2021 08.30 - 11.45 MPB1005 Tehtävien purku Satu ja Sylvia

10.12.2021 08.30 - 11.45 MPA4015 Tentti


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen vähintään 75%.

Metropolian Avoimen AMK: opiskelijoiden tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimateriaalit

1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5

Opetusmenetelmät

aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät
opintokäynti
osallistuminen perhetapahtumaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

10.12.2021 08.30 - 11.45 MPA4015 Tentti TENTTI

Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa. Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 t yht. 135 t

Sisällön jaksotus

Luentoja sekä oppimistehtäviä, joita tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtäviä käydään läpi yhdessä. Mahdollisesti opintovierailu.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luennot ovat pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskeijat saavat käyttää suomea tai englantia.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

13.10.2021 08.30 - 11.45 MPA5018 Orientaatio &
vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia &
erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet, Sylvia

14.10.2021 08.30 - 11.45 MPA5018 Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki, Sylvia

26.10.2021 12.45 - 16.00 Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma, Satu

28.10.2021 08.30 - 16.00 MPB1045, MPA2030, MPA2022 yhteistyö Kehitysvammatuki 57 ry kanssa (mahdollinen perheiden kampusvierailu)

05.11.2021 08.30 - 11.45 MPA4015 Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa, Satu

18.11.2021 09.00 - 15.00 Perhetapahtuma kampuksella

22.11.2021 08.30 - 11.45 MPB1005 Tehtävien purku Satu ja Sylvia

10.12.2021 08.30 - 11.45 MPA4015 Tentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja