Siirry suoraan sisältöön

Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.09.2020 - 30.09.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen

Ryhmät

  • VAKA21
    Varhaiskasvatuksen polku

Tavoitteet

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Aika ja paikka

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Muutokset ovat mahdollisia.

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet.

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki.

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät.

19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.



26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Metropolian Avoimen AMK: opiskelijoiden tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Oppimateriaalit

1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5
JA luennot.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät
opintokäynti, vierailijat
oppimispäiväkirja


Opetus järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.

Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti TENTTI

Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa. Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 t yht. 135 t

Sisällön jaksotus

Luentoja sekä oppimistehtäviä, joita tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtäviä käydään läpi yhdessä. Mahdollisesti opintovierailu.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Muutokset ovat mahdollisia.

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet.

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki.

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät.

19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.



26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..

Hylätty (0)

Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja