Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO80-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

13.12.2021 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen
  • hyvinvointi sosiaaliala

Ryhmät

  • VAKAS21
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijalla on perustiedot lapsen kehitysvaiheista ja lapsen kehityksen etenemisestä.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita, joka liittyvät lapsen varhaiskehitykseen. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu lapsuudessa.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Kirjasta Nurmi,J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys -> ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista sivut 10-123 (sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus). Uusimmasta vuonna 2014 ilmestyneestä painoksesta s.14-112 JA 115-129. JA 139-141.

Santrock, John W.(2009). Child development. McGraw Hill. Sections 2 and 4, pages 51-178 and 303-41

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävä.
Havainnointitehtävä.
Itsenäistä työskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäynti varhaiskasvatuksessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/ opintopiste = 135h

Sisällön jaksotus

itsenäistä työtä, tehtävän palautus 31.1.2022

Lisätietoja opiskelijoille

Itsenäinen opintotehtävä.
Palautus 31.1.2022.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävän hyväksytty suoritus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.