Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO80-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ajoitus
13.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eveliina Holmgren
- Eveliina Korpela
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijalla on perustiedot lapsen kehitysvaiheista ja lapsen kehityksen etenemisestä.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita, joka liittyvät lapsen varhaiskehitykseen. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu lapsuudessa.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Oppimistehtävässä käytettävä materiaali (valitse näistä):
Kirjasta Nurmi,J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys -> ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista sivut 10-123 (sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus). Uusimmasta vuonna 2014 ilmestyneestä painoksesta s.14-112, 115-129, 139-141.
https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/
Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. E. 2015. Stressin säätely: Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Jyväskylä: PS-kustannus, sivut 9-148.
Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M. 2016. Kasvatuspsykologia. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Koivunen, P. & Lehtinen, T. 2015. Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus.
(Opintojakson luentomateriaali)
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, ryhmätyö, vierailukäynti, havainnointitehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynti
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valmiit sosionomit tekevät opintojaksolla tehtävän. Tentti ei kuulu heille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h/ opintopiste = 135h
Sisällön jaksotus
ks. Lisätietoa
Lisätietoja opiskelijoille
Metropolia avoimen amk aikataulu sosionomeille:
19.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 Opintojakson orientaatio, pakollinen läsnäolo(Aivojen toiminta)
Seuraaviin luentoihin saa osallistua:
20.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 (Kiintymyssuhteet)
21.08.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 (Kognitiivinen kehitys)
24.08.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 (Fyysinen kehitys, sukupuolinen kehittyminen)
25.08.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 (Sosiaalinen ja kielellinen kehitys)
26.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 (Aikuisuus)
03.09.2020 08.45 - 11.45 MPA4011 (Vanhuus)
08.09.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 Oppimistehtävien käsittely, pakollinen läsnäolo
Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävän tekeminen. Ohjeistus tehtävään löytyy Omasta opintojakson tehtävistä ja sen voi aloittaa tekemään ennen lähiopetuksen alkua.
Me
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti + oppimistehtävä = 100%
Hylätty (0)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.