Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO80-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.07.2020

Ajoitus

13.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eveliina Holmgren
  • Eveliina Korpela
  • Satu Hakanen
  • Saila Nevanen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijalla on perustiedot lapsen kehitysvaiheista ja lapsen kehityksen etenemisestä.

Sisältö

Keskeisiä kehitysteorioita, joka liittyvät lapsen varhaiskehitykseen. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu lapsuudessa.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Oppimistehtävässä käytettävä materiaali (valitse näistä):

Kirjasta Nurmi,J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. ja Ruoppila, I. Ihmisen psykologinen kehitys -> ennen vuotta 2014 ilmestyneistä painoksista sivut 10-123 (sisällöllisesti varhaislapsuus ja keskilapsuus). Uusimmasta vuonna 2014 ilmestyneestä painoksesta s.14-112, 115-129, 139-141.

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/

Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. E. 2015. Stressin säätely: Kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin. Jyväskylä: PS-kustannus, sivut 9-148.

Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M. 2016. Kasvatuspsykologia. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Koivunen, P. & Lehtinen, T. 2015. Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus.

(Opintojakson luentomateriaali)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, ryhmätyö, vierailukäynti, havainnointitehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailukäynti

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valmiit sosionomit tekevät opintojaksolla tehtävän. Tentti ei kuulu heille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h/ opintopiste = 135h

Sisällön jaksotus

ks. Lisätietoa

Lisätietoja opiskelijoille

Metropolia avoimen amk aikataulu sosionomeille:

19.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 Opintojakson orientaatio, pakollinen läsnäolo(Aivojen toiminta)

Seuraaviin luentoihin saa osallistua:
20.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 (Kiintymyssuhteet)
21.08.2020 08.30 - 11.45 MPA4011 (Kognitiivinen kehitys)
24.08.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 (Fyysinen kehitys, sukupuolinen kehittyminen)
25.08.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 (Sosiaalinen ja kielellinen kehitys)
26.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4011 (Aikuisuus)
03.09.2020 08.45 - 11.45 MPA4011 (Vanhuus)

08.09.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 Oppimistehtävien käsittely, pakollinen läsnäolo


Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävän tekeminen. Ohjeistus tehtävään löytyy Omasta opintojakson tehtävistä ja sen voi aloittaa tekemään ennen lähiopetuksen alkua.



Me
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti + oppimistehtävä = 100%

Hylätty (0)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.