3. harjoittelu (20 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO79-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna-Riitta Mäkitalo
- Katarina Groop
- Elina Savolainen
- Minna Lanne-Eriksson
- Anna Junnikkala
- Seija Mäenpää
- Niina Pietilä
- Tuija Strandén-Mahlamäki
- Päivi Eskelinen-Roos
Ryhmät
-
SXH17K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH17K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia asiakastyön työorientaatiota ja menetelmiä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa toimia työtehtävissään englannin kielellä. Hän osaa suunnitella ja järjestää toimintaa sosiaalipedagogisesti yksilöä ja yhteisöä vahvistaen. Opiskelija osaa soveltaa ammattieettisiä periaatteita sosiaalipedagogisessa työssä. Hän kykenee sosiaalialan etiikan mukaiseen oman toimintansa kriittiseen reflektioon. Opiskelija osaa perustella, dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ja sen vaikutusta tarkoituksenmukaisella tavalla. Opiskelija osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamista työssään.
Sisältö
Harjoittelu suoritetaan toimintaympäristössä, jossa opiskelija voi vahvistaa ammatillista kasvuaan sosionomiksi ja joka tukee valittujen opintojen tavoitteita. Harjoittelu voidaan suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Kevät 2020
Oppimateriaalit
Alaan liittyvä teoreettinen kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Työelämäharjoittelu, ohjauskeskustelut harjoittelun ohjaajan kanssa, oppimispäiväkirja, seminaarit 1-2 (ohjaava opettaja ilmoittaa seminaariryhmiensä ajat), päättökeskustelu ohjaavan opettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toimintaympäristössä, jossa opiskelija voi vahvistaa ammatillista kasvuaan sosionomiksi ja joka tukee valittujen opintojen tavoitteita. Harjoittelu voidaan suorittaa kansainvälisessä vaihdossa tai tutkinnon hankkeissa, silloin kun se on tarkoituksenmukaista ja siitä sovitaan aina erikseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
3. Harjoittelu ei ole ahotoitavissa. Englannin osuus (1op) voidaan ahotoida.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun laajuus on 20 op, kesto 13 viikkoa (sisältää 1op englannin opintoja).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
ARVIOINNIN KOHTEET:
ASIAKASTYÖOSAAMINEN:
• osaa perustella, dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ja sen vaikutusta tarkoituksenmukaisella tavalla
• osaa käyttää erilaisia asiakastyön työorientaatiota ja menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• osaa suunnitella ja järjestää toimintaa sosiaalipedagogisesti yksilöä ja yhteisöä vahvistaen
EETTINEN OSAAMINEN
• osaa soveltaa ammattieettisiä periaatteita sosiaalipedagogisessa työssä (henkilökohtaiset tavoitteet)
• kykenee sosiaalialan etiikan mukaiseen oman toimintansa kriittiseen reflektioon (tulisi toteutua arjessa, ohjausteot koululla)
KEHITTÄMISOSAAMINEN
• osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamista työssään
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXH17K1 ja SXH17K2 opiskelijoille.
Harjoittelun laajuus on 20 op kesto 13 viikkoa. (Harjoittelua kentällä 19 op ja englannin opintoja 1op).
Harjoittelu 3 -opintojakso on loppuvaiheen opintoja, jossa sovelletaan tavoitteellisesti ja ohjatusti ammatillisten opintojen (teoreettisia) sisältöjä työelämässä. Harjoittelu 3 - opintojakson voi suorittaa, kun opinnoista on suoritettuna n. 165 opintopistettä.
Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Harjoittelun on vastattava sosionomin työtä.
Opiskelijalla on harjoittelupaikassa nimetty harjoittelun ohjaaja. Ohjaajalla tulee olla sosionomin tai vastaava koulutus. Harjoittelu on päätoimista ja yhtäjaksoista.
Opiskelija voi suorittaa harjoittelun myös palkallisessa työsuhteessa.
Harjoitteluun liittyvät tiedot löytyvät Moodle -työtilasta /ei tarvita avainta; Harjoittelu 3 - Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen kevät 2020.
Ennen harjoittelun aloittamista opiskelija;
• toimittaa opintojakson Moodle-työtilaan kirjoittamansa motivaatiokirjeen (A4), jossa opiskelija kuvaa tämänhetkistä ammatillista osaamistaan, määrittelee oppimistavoitteita harjoittelulle ja esittelee lyhyesti ehdotuksen/ehdotuksia mahdollisista harjoittelupaikoista sekä suunnitellun harjoittelun alkamisajankohdan. Motivaatiokirje palautetaan Moodleen
• palauttaa harjoittelupaikan tietolomakkeen Moodlesta löytyvän linkin kautta saatuaan tiedon motivaatiokirjeen / harjoittelupaikan hyväksymisestä
Lisätietoja minna.lanne-eriksson@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINNIN KOHTEET:
ASIAKASTYÖOSAAMINEN:
• osaa perustella, dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ja sen vaikutusta tarkoituksenmukaisella tavalla
• osaa käyttää erilaisia asiakastyön työorientaatiota ja menetelmiä tarkoituksenmukaisesti
• osaa suunnitella ja järjestää toimintaa sosiaalipedagogisesti yksilöä ja yhteisöä vahvistaen
EETTINEN OSAAMINEN
• osaa soveltaa ammattieettisiä periaatteita sosiaalipedagogisessa työssä (henkilökohtaiset tavoitteet)
• kykenee sosiaalialan etiikan mukaiseen oman toimintansa kriittiseen reflektioon (tulisi toteutua arjessa, ohjausteot koululla)
KEHITTÄMISOSAAMINEN
• osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamista työssään
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja asiakastyön osaamisen, eettisen osaamisen ja kehittämisosaamisen tavoitteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suun-nassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimin-taansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suun-nassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitou-tuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kans-sa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriitti-sesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä, Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet sekä Harjoittelu 2, Sosiaalipedagoginen asiakastyö.
Lisätiedot
Varhaiskasvatuksen polulla varhaiskasvatuksen harjoittelu.
3. harjoittelu sisältää 1 op englannin opintoja suomenkielisessä tutkinto-ohjelmassa.