Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO66-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulpu Valkonen

Vastuuopettaja

Ulpu Valkonen

Ryhmät

  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen prosessit
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida äkillisesti ja pitkäaikaisesti
sairaiden lasten ja nuorten hoitotyötä ja tukea lapsen, nuoren ja
perheen osallisuutta hoidossa
- osaa kohdata vammaisuuden ja ymmärtää sen yhteiskunnallisen ja
eettisen merkityksen
- osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja
osallisuutta

Sisältö

Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys, seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Eri-ikäisen lapsen ja nuoren hoitotyö
Vastasyntyneen hoito ja keskosen hoitotyö
Keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet
Pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen tukeminen
Lapsen elvytys
Vammaisuus ja moninaisuus yhteiskunnallisena ilmiönä
Keskeiset kehitysvammat, vammaisen lapsen ja perheen hoitotyö
Lääketieteelliset opinnot: Lastentaudit, lasten tartuntataudit

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Tenttikirjat: Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L. & Hammar, A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö, Sanoma Pro. Helsinki. TAI
Storvik-Sydänmaa, S.. Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2012. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Molemmat löytyy e.kirjana.
Rajantie, J. ym. 2016. Lastentaudit. Duodecim. Sivut ilmoitetaan orientaatiossa. Löytyy e-kirjana.
Oheismateriaali: Ivanoff, P.2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY.
Koistinen, P., Ruuskanen, S. & Surakka, T. (toim.) 2004. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Tammi.
Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen, T & Laatikainen, T. 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja.
Mannerheiminlastensuojeluliiton internet sivusto lapsen kasvusta ja kehityksestä.
www.thl.fi
Luentomateriaali ja muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Ryhmäohjaus
Seminaari

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: 11.5.21
Uusintakokeet: 8.6.21 (SU202106) ja elokuun uusintapäivänä.
Lääkelaskujen koe: 27.4.21, 1. ja 2. uusinta 27.4.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 t opiskelijan työ
Itsenäinen työskentely, Moodle, oppimistehtävät, Lastentaudit, tentit

Sisällön jaksotus

Tarkemmat tiedot Moodlen/Oman opintojakson työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Lukujärjestys- ja luokkamuutoksia! Tarkasta ennen oj:n alkua!
Moodle-työtilan avain annetaan orientaatiossa.
Orientaatio, elvytys-teoria, case-esitykset ja terveyshaasteet: läsnäolopakko.
Läsnäolo muussa lähiopetuksessa erittäin suotavaa.
Pienryhmät muodostetaan orientaatiossa.
Tämä toteutus on tarkoitettu terveydenhoitaja-opiskelijoille.
Lasten ja nuorten hoitotyö: ulpu.valkonen@metropolia.fi
Lastentaudit
Lisätietoa Moodlen/Oma työtilassa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit: H-5
Lääkelaskukoe: Hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät: Hyväksytty/hylätty
Vertaisarviointi
Osallistuminen