Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO47-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.10.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

02.02.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
  • Sari Nyman
  • Noora Asplund

Vastuuopettaja

Noora Asplund

Ryhmät

  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Tavoitteet

Opiskelija     
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen

Oppimateriaalit

Perhevalmennus: opettajan ohjaama materiaali
Varhainen vuorovaikutus:
Sinkkonen J & Kalland M. (toim.) 2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro.
THL. Lastenneuvolakäsikirja: Vavua koskeva teksti https://thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/terveystarkastusten-menetelmat/psykososiaalinen-kehitys/vavu
Terveystarkastukset lastenneuvolassa -Menetelmäkäsikirja https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y >Lue s. 101-111

Opetusmenetelmät

Varhainen vuorovaikutus: aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu ja laboraatoharjoittelu
Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja perhevalmennus tai perhekahvila perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Huolehdithan, että rikosrekisteriote on enintään 6kk vanha ja näytetty opintotoimistoon viim. 1.3.2022.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen /perhekahvilan pitäminen perheille yht. 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op

Sisällön jaksotus

Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä rokotusosaamisen perusteet ja -syventäminen oltava hyväksytysti suoritettuja ennen neuvolaharjoitteluun menoa.

Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan pienryhmissä ja palautetaan opettajan ohjaamalla tavalla. Valmennuksen /perhekahvilan toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu- ja keskustelumenetelmän harjoittelu laboraatiotunneilla sekä oppimistehtävä harjoittelussa.

Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute