Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO47-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.10.2020 - 13.11.2020
Ajoitus
04.02.2021 - 21.05.2021
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Jalova
- Tiina Ahti
- Anu Leppänen
- Sari Nyman
- Marita Räsänen
- Noora Asplund
Vastuuopettaja
Sari Nyman
Ryhmät
-
SXQ18K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.
Sisältö
Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen
Oppimateriaalit
Haapio S. & al. 2009. Perhevalmennus. Edita.
Verkkosivut:
https://www.hel.fi/sote/perheentuki-fi/raskaus-ja-synnytys/palvelut-raskausaikana/perhevalmennus-sa/perhevalmennus-helsingissa
https://www.hus.fi/hoidot-ja-tutkimukset/synnytys
Perhevalmennuksen käsikirja. Monitoimijainen perhevalmennus. https://www.hel.fi/hel2/Helsinginseutu/hankkeet/Terveysneuvonta/Perhevalmennuksen_kasikirja.pdf
Varhainen vuorovaikutus:
Jari Sinkkonen & Mirjam Kalland (toim.) WSOYpro 2011.Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.
Hilton Davis. SHKS. Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia?
Lastenneuvolakäsikirja - THL www.thl.fi
Opetusmenetelmät
Työpaja:
Varhainen vuorovaikutus ja Perhevalmennus: Aktivoiva luento
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Perhevalmennus perheille Myllypuron kampuksen palvelutoiminnassa
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja/laboraatiot harjoittelu ja valmennuksen pitäminen perheille 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op
Sisällön jaksotus
Laboraatio- ja simulaatio harjoittelua koululla ennen harjoittelua. Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu neuvolassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan ja palautetaan opettajan kertomalla tavalla. Valmennuksen toteutus perheille opettajan ohjaaman aikataulun mukaisesti.
Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai chat- ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan
luvalla.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennus toteutus
Itsearviointi
Työelämäpalaute