Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO47-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.10.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

02.03.2020 - 29.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Oili-Katriina Mellin
  • Sari Nyman
  • Marita Räsänen
  • Noora Asplund

Vastuuopettaja

Noora Asplund

Ryhmät

  • SXQ20K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Tavoitteet

Opiskelija     
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen

Oppimateriaalit

Haapio S. & al. 2009. Perhevalmennus. Edita.
Verkkosivut:
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/palvelut/palvelukuvaus?id=4048:
Perhevalmennus
Perheentuki- sivusto
Vauvamatkalla- sivusto
Perhevalmennuksen käsikirja. Monitoimijainen perhevalmennus.
Vanhemmaksi -työkirja
Perhevalmennus- orientaatiossa osoitettu materiaali (sisältäen fasilitoinnin)
Varhainen vuorovaikutus:
Orientaatiossa osoitettu aineisto
Jari Sinkkonen & Mirjam Kalland (toim.) WSOYpro 2011.Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.
Hilton Davis. SHKS. Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia?
Lastenneuvolakäsikirja - THL www.thl.fi

Opetusmenetelmät

Työpaja:
Varhainen vuorovaikutus ja Perhevalmennus: Aktivoiva luento ja harjoitukset
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, työpaja harjoittelu koululla 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op

Sisällön jaksotus

Työpajaharjoittelua koululla ennen harjoittelua (katso lukujärjestys). Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu neuvolassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Perhevalmennusseminaari:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan ja palautetaan opettajan kertomalla tavalla esityspäivään mennessä.

Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai sähköinen ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
Vavu -haastattelu
Perhevalmennusseminaariesitys
Itsearviointi
Työelämäpalaute