Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 24.10.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Eveliina Korpela
  • Taina Valkeapää

Ryhmät

  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Oppimateriaalit

MEDIAKASVATUS

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym.

Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita
käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. 146 - 172.

Lisäksi valitse näistä jompikumpi:

1) Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf
2) Vehkoo, Johanna: Valheenpaljastaja-kirjoitukset/podcastit vuosilta 2021 ja 2020 ja kaksi uusinta podcastia vuodelta 2019. .
Suurimman osan jaksoista voi lukea ja kuunnella.
Valheenpaljastaja: Miten keskustella rokotteista kriitikon tai vastustajan kanssa? (20.3.2021)
Valheenpaljastaja: Kahdeksan asiaa, joka jokaisen pitäisi ymmärtää misinformaatiosta (8.2.2021)
Valheenpaljastajan mediataitopaketti koululaisille ja opiskelijoille (8.2.2021)
Valheenpaljastaja: Näin tunnistat videohuijauksen (17.1.2021)
Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin vuonna 2020 – moneenko vipuun sinä menit? (28.12.2021)
Valheenpaljastaja: Helsinkiläinen joogaharrastaja kertoo, miten joutui QAnonin pauloihin – salaliittoteoria kerää kannattajia valaistumisen retoriikan avulla (25.10.2020)
Valheenpaljastaja: Tulevaisuuden propagandabotti esittää kaveriasi – ja sinä uskot (27.9.2020)
Valheenpaljastaja: Dunning- Kruger-efekti selittää netin amatööriepidemiologien itsevarmuutta (30.6.2020)
Valheenpaljastaja: Suomalainen yritys kauppaa 5G-säteilysuojavaatteita – Fysiikan professori: Yhtä hyvin voisi pukeutua folioon (2.6.2020)
Valheenpaljastaja: Miksi salaliittoteoreetikot liittävät yhteen 5G-verkon ja koronaviruksen? (26.4.2020)
Valheenpaljastaja: Tervetuloa infodemian aikaan! Näistä merkeistä tunnistat koronaviruksesta levitettävän väärän tiedon. (14.3.2020)
Valheenpaljastaja: Venäläinen hakukone tunnistaa kasvot pelottavan tehokkaasti – kasvojentunnistus on uhka yksityisyydensuojalle (1.3.2020)
Valheenpaljastaja: Valheenpaljastaja: Youtube ei ole harmitonta viihdettä – "Älä jätä lasta yksin videoiden pariin", neuvoo mediakasvattaja (11.2.2020)
Valheenpaljastaja: Valheenpaljastaja: Näin tunnistat kuvahuijauksen ja jäljität valokuvia verkossa (2.2.2020)
Valheenpaljastaja: Näin meitä huijattiin vuonna 2019 - moneenko vipuun menit? (26.12.2019)
Valheenpaljastaja: Miksi uskomme valheisiin? Näin tunnistat psykologiset mekanismit, joiden takia sinäkin lankeat väärään tietoon (15.12.2019)


EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)


VAHVISTAMINEN

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Kangas & Saurama. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1, sivut 93-143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Opetusmenetelmät

Tentti
lukupiirityöskentely
esseemuotoinen oppimispäiväkirja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kolme tenttiä:
pe 10.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus (EK)
pe 24.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment (TV)
pe 15.10. klo 9 – 12.00 Tentti: Etiikka (JK)

1. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202110 16.11.2021 16.30 - 20.00 (ilm. 28.10. mennessä)
2. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202201 24.01.2022 16.30 - 20.00 (ilm. 8.1.2022 mennessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h

Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Vahvistamisen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi: 60 h
Toisen ryhmän projekteihin tutustuminen 6.10.: 5 h
Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä: 10 h

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

ma 23.8. klo 8.30–11.45 Aloitus (TV, JK, EK)
ke 1.9. klo 8.30 – 11.45 (TV) Ammatillisen kasvun ohjaus

Kolme tenttiä:
pe 10.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus (EK)
pe 24.9. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment (TV)
pe 15.10. klo 9 – 12.00 Tentti: Etiikka (JK)

1. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202110 16.11.2021 16.30 - 20.00 (ilm. 28.10. mennessä)
2. Uusinta Sosiaali- ja terveysala Uusintakoetilaisuus SU202201 24.01.2022 16.30 - 20.00 (ilm. 8.1.2022 mennessä)


ke 6.10. klo 9.00 – 14.00 Seminaari; tutustuminen toisen ryhmän postereihin ja projekteihin

Osallistu lukupiirityöskentelyyn (lukupiirin ryhmätapaamiset ennen jokaista tenttiä, lukupiirin muistiot Moodleen)
Palauta oppimispäiväkirja (n. 10 sivua, yksilötehtävä) Moodleen pe 22.10.2021 klo 12 mennessä.
Ks. Lukupiirin työskentelyohjeet ja oppimispäiväkirjan ohjeet Moodlesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.