Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3028
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 18.10.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Elina Savolainen
- Eveliina Korpela
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Oppimateriaalit
MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.
Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf
VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
Ryynänen, S. & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785
DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
Linkki artikkeliin: http://www3.tokem.fi/kirjasto/tiedostot/Viinamaki_A_2_2008.pdf
EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Shafer-Landau, Russ 2010. The Fundamentals of Ethics. Oxford: Oxford UP. Luvut: Introduction, 19: Ethical Relativism, 20: Moral Nihilism, 21: Ten Arguments against Moral Objectivity
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)
Yksi seuraavista teksteistä:
A) Michael Huemer: America's Unjust Drug War
B) Hugh LaFollette: Licencing Parents
C) Bonnie Steinbock: Adultery
D) Judith Jarvis Thomson: A Defense of Abortion
Opetusmenetelmät
-Oppimispäiväkirja ja opintopiiri
-Kolme tenttiä (yksi kustakin opintojakson pääteemasta: mediakasvatus, etiikka ja vahvistaminen/empowerment)
-Ammatillinen kasvu ja työn haasteet- osuus ti 8.9.2020 klo 8.45-12.00 (Zoom, linkki Moodlessa) ja kirjallinen tehtävä osaksi oppimispäiväkirjaa (Tehtäväksianto ja oheismateriaali annetaan luennolla ja löytyy Moodlesta)
-Moodlessa opiskelua ja verkkokeskusteluun osallistuminen (vähintään yksi keskustelunaloitus tai kommentti ennen tenttiä per sisältö. Eli osallistut sekä etiikan, vahvistamiseen ja mediakasvatukseen keskusteluihin)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
3 X 4h lähitentti Myllypurossa.
Tenttimahdollisuudet:
3.9.2020 klo 9–12, Vahvistaminen (ES)
22.9. klo 9–12, Etiikka (JK)
9.10. klo 9–12, Mediakasvatus (EK)
Uusintatentit:
1. Yleinen uusintakoetilaisuus Ti 17.11. klo 16.30 – 20.00 SU202010 Ilmoittautumisaika: 15.10. – 1.11.
2.Yleinen uusintakoetilaisuus Ma 25.1 klo 16.30 – 20.00 SU202101 Ilmoittautumisaika: 25.12. – 9.1.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta tarjolla myös lähiopetukseen ja ryhmämuotoiseen projektityöskentelyyn painottuva toteutus
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio ti 18.8.2020 klo 9-12 (ES, EK, JK) Aloitamme yhdessä, sen jälkeen siirrymme klo 10.00
3 X 4h lähitentti Myllypurossa
Ammatillinen kasvu ja työn haasteet- osuus ti 8.9.2020 klo 8.45-12.00 (Zoom) ja kirjallinen tehtävä osaksi oppimispäiväkirjaa (Tehtäväksianto ja oheismateriaali annetaan luennolla ja löytyy Moodlesta)
Oppimispäiväkirjan palautus viimeistään pe 16.10. 2020 Moodleen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.