Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (lähitoteutus) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jyrki Konkka
  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Ryhmät

  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

ES=Elina Savolainen, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Ti 18.8. klo 9–12 (ES, JK, EK) Aloitus
Ti 18.8 klo 12.30–15.45 (ES)
19.8. klo 12.30–15.45 (JK)
20.8. klo 12.30–15.45 (EK)
21.8. klo 8.30–11.45 (EK)
24.8. klo 12.30–15.45 (JK)
26.8. klo 12.30 –15.45 (JK)
To 27.8 klo 8.45–11.45 (ES)
tI 8.9 KLO 8.45–11.45 (ES)
18.9. klo 8.30–11.30

Lisäksi ohjaajan kanssa sovitaan projektinohjaus tapaamisia
Elina projektiohjaukset: ti 8.9 klo 12.45–15.30, ke 23.9 klo 12.45–15.30
Eveliinan projektiohjaukset: 11.9. klo 12.30–15.45, 25.9. klo 9.00 –11.45
Jyrkin projektiohjaukset: 2.9. klo 9.00–11.45, 17.9. klo 9.00–11.45

Tentti
Moodletentti pe 4.9 klo 9–12
Projektiseminaari pe 2.10 klo 9–15

Oppimateriaalit

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana osoitteessa: Luettu 24.4.2020.

Pelikasvattajan käsikirja 2. 2018. Helsinki: Pelikasvattajien verkosto. Saatavana osoitteessa: . Luettu 25.4.2020.

Takala, Anna & Takala, Sara 2019. Medianuoruus – Opas aikuisille. Mediakasvatusseuran julkaisuja 1/2019. Helsinki: Mediakasvatusseura ry. Saatavana osoitteessa: . Luettu 25.4.2020.


VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT-osion tenttikirjallisuus:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR
Seuraavat eettiset teoriat: (Joko Stanford Encyclopediasta tai muusta lähteestä!)
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Value Theory
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Consequentialism
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Deontological Ethics
Stanford Encyclopedia of Philosophy: Virtue Ethics

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2013

Yksi seuraavista teksteistä:
A) Michael Huemer: America's Unjust Drug War
B) Hugh LaFollette: Licencing Parents
C) Bonnie Steinbock: Adultery
D) Judith Jarvis Thomson: A Defense of Abortion

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Projektityöskentely ryhmissä (projektin suunnittelu, ohjaukseen osallistuminen, käytännön toteutus, posteriesitys ja kirjallinen raportointi)
Itsenäinen ja lukupiireissä tenttikirjallisuuden opiskelu
Yksilötentti (Moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TENTTI pe 4.9 klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
1.Uusinta 30.9. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta 26.10. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

- Tentin laajuus: 4 op
- Tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- Tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- Max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus
- Kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti (vahvistaminen, etiikka, mediakasvatus)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta tarjolla myös itsenäiseen opiskeluun painottuva toteutus

Lisätietoja opiskelijoille

ES=Elina Savolainen, JK=Jyrki Konkka, EK=Eveliina Korpela

Ti 18.8. klo 9–12 (ES, JK, EK) Aloitus
Ti 18.8 klo 12.30–15.45 (ES)
19.8. klo 12.30–15.45 (JK)
20.8. klo 12.30–15.45 (EK)
21.8. klo 8.30–11.45 (EK)
24.8. klo 12.30–15.45 (JK)
26.8. klo 12.30 –15.45 (JK)
To 27.8 klo 8.45–11.45 (ES)
tI 8.9 KLO 8.45–11.45 (ES)
18.9. klo 8.30–11.30

Lisäksi ohjaajan kanssa sovitaan projektinohjaus tapaamisia
Elina projektiohjaukset: ti 8.9 klo 12.45–15.30, ke 23.9 klo 12.45–15.30
Eveliinan projektiohjaukset: 11.9. klo 12.30–15.45, 25.9. klo 9.00 –11.45
Jyrkin projektiohjaukset: 2.9. klo 9.00–11.45, 17.9. klo 9.00–11.45

Tentti
Moodletentti pe 4.9 klo 9–12
Projektiseminaari pe 2.10 klo 9–15

HUOM: Toteutussuunnitelma täydentyy vielä mm. tilojen osalta

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.