Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO15-3027
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
19.10.2021 - 19.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anu Ihanus
- Päivi Eskelinen-Roos
Ryhmät
-
SXH21K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.
Aika ja paikka
Lähiopetus on tarkoitettu SXH21K1 opiskelijoille.
22.10. 9-11.45
28.10. 9-16
29.10. 9-16
5.11. 9-16
10.11. 9-11.45
12.11. 9-11.45
17.11. 9-11.45
19.11. 12.45-16
Oppimateriaalit
Suositeltavaa luettavaa;
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2017. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, havainnointi, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, vierailijat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
--
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135t opiskelijan työtä)
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetus on tarkoitettu SXH21K1 opiskelijoille.
19.10. 12.45-16
22.10. 9-11.45
28.10. 9-16
29.10. 9-16
5.11. 9-16
10.11. 9-11.45
12.11. 9-11.45
17.11. 9-11.45
19.11. 12.45-16
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan. (Minna Lanne-Eriksson)
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset;
Oppimisportfolio (T1-K5).
Reflektiotehtävä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Arvioinnin tasot:
Tyydyttävä (1-2)
• työssä on käsitelty vain joitakin opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektion ja teoreettisen aineksien osuus on ohut tai/ja ne ovat epätasapainossa
• työ on koottu osista/ punainen lanka on ohut
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen heikkoa (esim. rakenne, lähdeviitevirheitä)
Hyvä (3-4)
• työssä on käsitelty opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektion ja teorian osuus tasapainoinen
• työssä on joitain irrallisia osia/ punainen lanka saattaa katketa
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen melko virheetöntä (esim. rakenne, pieniä lähdeviitevirheitä)
Kiitettävä: (5)
• työssä on käsitelty keskeisiä opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektio ja teoreettisuus käyvät tyylikästä vuoropuhelua
• työ muodostaa eheä kokonaisuuden /punainen lanka
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen kiitettävää (esim. rakenne ja rajaaminen, lähdeviitteet)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallinen oppimispäiväkirja: Laajan kirjallisen työn ohjeiden mukainen
Tyydyttävä (1-2)
- työssä on käsitelty joitakin tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektion ja teoreettisen aineksien osuus on ohut tai/ja ne ovat epätasapainossa
- työ on koottu osista
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen heikkoa (esim. rakenne, lähdeviitevirheitä)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
- työssä on käsitelty osittain tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektion tai teorian osuus painottuu
- työssä on joitain irrallisia osia/ punainen lanka saattaa katketa
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen melko virheetöntä (esim. rakenne, pieniä lähdeviitevirheitä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: (5)
- työssä on käsitelty useita keskeisiä tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektio ja teoreettisuus käyvät tyylikästä vuoropuhelua
- työ muodostaa eheä kokonaisuuden /punainen lanka
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen kiitettävää (esim. rakenne ja rajaaminen, lähdeviitteet)