Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN91-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

15.03.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Ihamäki
  • Niina Pietilä
  • Lauri Narinen

Ryhmät

  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää, miten yhteiskunnan rakenteet ja prosessit vaikuttavat yksilöiden ja yhteisöjen elämään. Hän tuntee yhteiskuntapolitiikan kehityssuunnat sekä niiden yhteyden hyvinvointipalveluiden muutostarpeisiin. Opiskelija tuntee hyvinvointia, sosiaalista osallisuutta ja turvallisuutta tukevat epäviralliset ja viralliset rakenteet. Hän ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon toimintatavat. Opiskelija ymmärtää myös sen, miten globaali talous ja Suomen talouskehitys vaikuttavat yhteiskunnan toimintaan ja ihmisten elämisen ehtoihin. Hän tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat.

Sisältö

Hyvinvointiteoriat. Suomalaisen hyvinvointivaltion ja -yhteiskunnan kehitys. Kansainväliset hyvinvointivaltiomallit. Hyvinvointivaltion monituottajamalli. Päätöksenteon rakenteet ja tavat. Hyvinvointiyhteiskunnan riippuvuudet globaalista taloudesta, tuotannosta, elintasosta, talouspolitiikasta ja työllisyydestä.

Aika ja paikka

Kontaktiopetuksen ajat:

Katja Ihamäki opetus zoomissa:
Ke 17.3. klo 12.45-16.
Pe 19.3. klo 12.45-16.
Ma 29.3. klo 12.45-16.
Ke 31.3. klo 12.45-16.
Ma 19.4. klo 12.45-14.15.

Lauri Narinen opetus koronarajoitusten aikana zoomissa:
To 18.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 23.3. klo 8:30 - 11:45
To 25.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 13.4. klo 8:30 - 11:45
Ti 20.4. klo 8:30 - 11:45 Metropolia-sali

TENTTI 26.4. klo 9.-12 Metropolia-sali

Oppimateriaalit

- Matti Pohjola, Sanomapro 2019 (myös 2014 käy): Taloustieteen oppikirja
Lisäksi kontaktissa jaettavia artikkeleita.

Sosiaalipolitiikan osuus kaksi tehtävää lähiopetus vaihtoehdossa ja kolme tehtävää (kirjatenttivaihtoehdossa). Ohjeistus tehtäviin tulee kurssin alussa.

Tenttimateriaali Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–128. Se tarkoittaa Sosiaalityö ekologisiin rajoihin mahtuvassa hyvinvointivaltiossa? luvusta Arvottomat? Köyhien naisten ja miesten kokemuksia arvokkuudesta suomalaisessa hyvinvointivaltiossa -lukuun, joka siis kuuluu vielä tenttialueeseen. Luvut ovat 1–6.

Tehtävät.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
- Matti Pohjola, Sanomapro 2019: Taloustieteen oppikirja + kontaktin diat.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. Luvut 1–6., 25–128.
- Anneli Anttonen ja Jorma Sipilä. Suomalaista sosiaalipolitiikkaa. Vastapaino. 2009.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., 75–86.

Tehtävät (kolme tehtävää).

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, oppimistehtävät, kirjallisuus. Tentti.
Osallistuminen opetukseen minimissään 80 %.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.

LÄHIOPETUS:
Tenttimateriaali Narinen:
- lähiopetus
- Matti Pohjola, Sanomapro 2019 (myös 2014 käy): Taloustieteen oppikirja.
- Kirjatenttivaihtoehdossa essee kontaktin materiaalista + tentti.

Tenttimateriaali, Ihamäki
- lähiopetus
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25-128. Se tarkoittaa Sosiaalityö ekologisiin rajoihin mahtuvassa hyvinvointivaltiossa? luvusta Arvottomat? Köyhien naisten ja miesten kokemuksia arvokkuudesta suomalaisessa hyvinvointivaltiossa -lukuun, joka vielä kuuluu tenttiin. Luvut ovat siis 1–6.
Tehtävät (kaksi): Tarkempi ohjeistus kurssin alussa.

KIRJATENTTIVAIHTOEHTO (Ihamäen osuus):
- Kirjallisuus ja tehtävät.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–128.
- Anneli Anttonen ja Jorma Sipilä: Suomalaista sosiaalipolitiikkaa. Vastapaino. 2009.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen: Universalismi ja sen vaihtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö. Toim. Maritta Törrönen ym. 2016, 57–74.
- Mikko Mäntysaari: Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö. Toim. Maritta Törrönen ym. 2016, 75–86.
Tehtävät (kaksi): Tarkempi ohjeistus oman dokumenteissa. Palauta ne tehtävät -kansioon.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti: Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro, 1999.
Julkunen, Raija: Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes, 2006.
Tammilehto, O. (2003) Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.): Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008): The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. 2012. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TENTTI 26.4. klo 9.-12 Metropolia-salissa

Uusintatentit:
SU202106 Ti 8.6. klo 16.30 – 20.00, ilmoittautuminen 28.4 - 15.5.
sekä syksyn ensimmäisenä yleisenä uusintatenttipäivänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetuksen ajat:

Katja Ihamäki opetus zoomissa:
Ke 17.3. klo 12.45-16.
Pe 19.3. klo 12.45-16.
Ma 29.3. klo 12.45-16.
Ke 31.3. klo 12.45-16.
Ma 19.4. klo 12.45-14.15.

Lauri Narinen opetus koronarajoitusten aikana zoomissa:
To 18.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 23.3. klo 8:30 - 11:45
To 25.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 13.4. klo 8:30 - 11:45
Ti 20.4. klo 8:30 - 11:45 Metropolia-sali

TENTTI 26.4. klo 9.-12 Metropolia-sali

Sosiaalipolitiikka 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.

Lähiopetusvaihtoehto:
Lähiopetus on 18 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus noin 100 sivua suomenkielistä tekstiä.
Kaksi tehtävää 18 tuntia.

Kirjatenttivaihtoehto:
- Kirjallisuus 425 sivua suomenkielistä tekstiä
- Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetuksen ajat:

Katja Ihamäki opetus zoomissa:
Ke 17.3. klo 12.45-16.
Pe 19.3. klo 12.45-16.
Ma 29.3. klo 12.45-16.
Ke 31.3. klo 12.45-16.
Ma 19.4. klo 12.45-14.15.

Lauri Narinen opetus koronarajoitusten aikana zoomissa:
To 18.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 23.3. klo 8:30 - 11:45
To 25.3. klo 12:45 - 16:00
Ti 13.4. klo 8:30 - 11:45
Ti 20.4. klo 8:30 - 11:45 Metropolia-sali

TENTTI 26.4. klo 9.-12 Metropolia-sali

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetukseen osallistuminen, tehtävät ja kirjallisuus,
tentti 0 - 5.
TAI tehtävät ja kirjatentti 0-5