Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3134

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 03.04.2020

Ajoitus

20.04.2020 - 30.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Teija Rautiola
  • Mirja Järvinen

Vastuuopettaja

Teija Rautiola

Ryhmät

  • SXK19K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • SXL19S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO19S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Sisältö

Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen

Aika ja paikka

verkko

Oppimateriaalit

Matkaopas asiakaslähtöiseen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Muut annetaan Moodle-alustalle
Materiaalit: Ennen opintojakson alkua tulee suorittaa DUODECIM oppiportissa: Asiakaspalvelu ja ohjaus -verkkokurssi: https://www.oppiportti.fi/op/okk00009 ja
Motivoivan keskustelun verkkokurssi: https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017

Ruotsi: OMAssa

Opetusmenetelmät

Verkko-orientaatio ma 20.4 klo 12.30-16.00
ZOOMISSA https://zoom.us/j/438410629?pwd=NWNLV2VBM3pBVjRxTkJqa1UvVXRmUT09
verkko-ohjaus ja -opiskelu
Ohjausharjoite oppimistehtävä

Ruotsi: verkko-opetus ja -opiskelu, itsenäinen opiskelu, parityöskentely

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, suoritetaan suomen opiskelu
Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suorietetaan suomen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävän palautus sovitaan jakson alussa.
Ruotsin kirjallisten ja suullisten tehtävien palautus sovitaan jakson aikana.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Asiakaspalvelu ja ohjaus: orientaatio 4 h, ohjausharjoite 4 h, verkko-opiskelu 46 h.
Ruotsi yht. 81h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla
Ruotsi: arvioidaan 1-5 suullinen ja kirjallinen kielitaito

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen tehtävä
Ohjaussuunnitelma ja ohjausharjoite
'Ruotsi: suulliset ja kirjalliset tehtävät OMAssa ja etäyhteydessä opettajan kanssa

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.