Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN42-3065

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 08.09.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Suvi Hoffman
  • Veera Korpisalo

Vastuuopettaja

Veera Korpisalo

Ryhmät

  • SXO18K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta yhteistyössä mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- ymmärtää mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta
- osaa toimia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Sisältö

Perustiedot huumaavista aineista ja päihdeongelmista (alkoholi, tupakka ja huumeet)
Mielenterveyshoitotyön ja päihdehoitotyön menetelmät
Akuutti kriisi ja sen hoito
Perustiedot keskeisimmistä
mielenterveysongelmista ja psykiatrisista sairauksista
Työparityöskentely, tiimityötaidot, kumppanuus ja verkostoituminen

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista. Luvut erillisen listan mukaan.
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Saari, S. (2012, muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Leiman, M. (2004). Vaikuttavuustutkimuksen pulmallisuus psykoterapiassa. Duodecim, 120, 2645-2653.
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla.

Opetusmenetelmät

Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opetusmenetelmät:
Aktivoiva luento
Nettioppimisympäristö (Moodle) päihdehoitotyön ja psykologian osuudet.
Dialogitentit
Kirjallinen oppimistehtävä / tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op.
Mielenterveyshoitotyö ja psykiatria 3op.
Päihdehoitotyö 1 op.
Psykologia 1op.
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 5 x 27 t = 135 t), joka koostuu osin kontaktiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä kirjallisuuteen perehtymisestä (tärkeä!), ongelmanratkaisusta, kirjallisen työn tuottamisesta

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Päihdehoitotyön verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivisesta osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologian osuus (1 op) koostuu ennakkotehtävistä Moodlessa ja kahdesta lähitapaamisesta, jotka ovat samalla tenttitilaisuuksia (dialogitenttejä). Psykologian osuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista työskentelyyn Moodlessa ja dialogitenttien hyväksyttyä suorittamista.
Edeltävät opinnot:
Yhden vuoden opinnot (noin 55 op) ja Lääkehoito 1.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Dialogitentit hyväksytty - hylätty.
Lääkelaskukoe hyväksytty - hylätty.
Päihdehoitotyön verkko-opinnot täydennettävä / hyväksytty
Psykologia hyväksytty - hylätty.
Kirjallinen oppimistehtävä / tentti (0-5)
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.