Siirry suoraan sisältöön

Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN34-3091

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marika Lähdetniemi
  • Satu Lindgren

Vastuuopettaja

Marika Lähdetniemi

Ryhmät

  • SXK19S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida kansantauteja sairastavan potilaan hoidon tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- osaa arvioida kansantauteja sairastavan potilaan hoidon tarvetta asianmukaisin kliinisin ja fysiologisin arviointi- ja mittausmenetelmin ja vastata niihin hoitotyön auttamismenetelmillä
- osaa tukea potilaan ja hänen läheistensä voimavaroja ottaen huomioon potilaan kulttuuritaustan
- ymmärtää moniammatillisen saumattoman hoitopolun merkityksen pitkäaikaisesti sairastuneiden potilaiden asiakaslähtöisessä hoitotyössä.

Sisältö

Kansantauteja sairastavan potilaan asiakaslähtöinen, saumaton hoitopolku
Kansantauteja sairastavan potilaan ja hänen läheistensä voimavarojen vahvistaminen asiakaslähtöisessä hoitotyössä hoitopolun eri vaiheissa
Verenkierron-, hengityselin- ja aineenvaihdunnan sairauksia sairastavan potilaan hoitotyö, keskeiset hoitotyön toimenpiteet ja auttamismenetelmät
Hoitotyön dokumentoinnin ja raportoinnin perusteet
Keskeiset kansantaudit ja sisätaudit

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
1. Ahonen, O, Bleck-Vehkaluoto, m, Ekola, S, Partamies, S, Sulosaari, V & Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Opiskeltavat teemat: sisätauteja sairastavan potilaan hoitotyö:
- sydän- ja verisuonisairaudet (sepelvaltimotauti, sydäninfarkti, sydämen vajaatoiminta, aivoverenkiertohäiriöt)
- yleisimmät rytmihäiriöt
- neurologiset sairaudet (samat sisältöalueet kuin neurologian kirjassa)
- keuhkosairaudet (astma, COPD)
- diabetes (DM1 ja DM2)
- infektiopotilaan hoitotyö (pneumonia, sepsis)
- tartuntatauteja sairastavan potilaan hoitotyö + eristys
2. Holmström, P ja Vauhkonen, I: Sisätaudit (2012), luvut 1,3, 4, 5, 7 ja 8.
3. Soinila, Kaste, Somer (toim.) Neurologia 2015 (saatavilla vain oppiportista) luvut: Kliininen neuroanatomia; neurologinen tutkimus: inspektio ja yleistutkimus, tajunnan taso; Aivoverenkiertohäiriöt
Luentomuistiinpanot

Opetusmenetelmät

Luennot
Pienryhmätyöskentelyä
Verkkokurssit
Kirjaamistehtävä
Laboraatiot
Simulaatio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sisätauteja sairastavien potilaiden toimintaympäristöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodletentti (tarkempi ajankohta löytyy lukujärjestyksistä).

1. uusinta: Toukokuu 2020 (tentaattori Satu Lindgren)
2. uusinta: syyskuu 2020 (tentaattori Marika Lähdetniemi)

Lääkelaskujen ajankohdat löytyvät lukujärjestyksistä (varsinainen tentti + kaksi uusintaa).

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 50%
Itsenäinen opiskelu 50%

Sisällön jaksotus

Luennot: Orientaatio, hoitotyön kirjaaminen ja raportointi, AVH potilaan ht, sydänpotilaan ht, diabetespotilaan ht ja infektiopotilaan ht (sis. eristys)
Hoitosuunnitelman laatiminen + hoitotyön yhteenveto (AVH + pneumonia)
Verkkokurssit: EKG:n perusteet ja systemaattinen tulkinta (Duodecim), elvytys, DM2, kantapalveluiden verkkokoulu/kanta.fi-tehtävä
Laboraatiot:
EKG, monitorointi, elvytys
Simulaatio

Tarkemmat ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä.

HUOM! OPINTOJAKSOON LIITTYVÄT LÄÄKELASKUT, LABORAATIOT JA SIMULAATIOT TULEE OLLA HYVÄKSYTYSTI SUORITETTU ENNEN HARJOITTELUA

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä
opettajalle etukäteen.

HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moodle-tentti (arviointi 0-5).
Verkkokurssit ja hoitosuunnitelmatehtävä (hyväksytty-hylätty)
Lääkelaskut, laboraatiot ja simulaatio (hyväksytty-hylätty)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (80% läsnäolovelvoite teoriatunneilla). Laboraatioissa ja simulaatiossa pakollinen läsnäolo.