Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

03.03.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Miia Pulkkinen
  • hyto virtuaali::vanhustyö 1
  • Eeva Tawast
  • Taina Valkeapää

Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät

  • SXC21K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.

Sisältö

Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.

Aika ja paikka

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön ja vammaisuuden opettaja(t) ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
2.5. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
3.5. 8.30 - 16 MPA6021
9.5. 8.30 - 11.45 MPC1001 vammaisuus
9.5. klo 12.45-16 MPA6021
10.5. 8.30 - 16 MPA6021
17.5. 12.45 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävä
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma

Oppimateriaalit

Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti, työelämäläheinen opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön ja vammaisuuden opettaja(t) ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
2.5. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
3.5. 8.30 - 16 MPA6021
9.5. 8.30 - 11.45 MPC1001 vammaisuus
9.5. klo 12.45-16 MPA6021
10.5. 8.30 - 16 MPA6021
17.5. 12.45 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön ja vammaisuuden opettaja(t) ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.