Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

30.10.2020 - 16.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eeva Tawast
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • hyvinvointi vanhustyö 1

Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät

  • SXC19S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.

Sisältö

Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.

Aika ja paikka

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Srpa Granö (SG) ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki (TSM); (lähiopetus peruttu kokonaan koronatilanteen vuoksi, etäopetuksen toteutustapa päihdetyön ja vammaisuuden osuuksilta ILMOITETAAN VIIMEISTÄÄN 30.11.!):
30.11. ap ETÄ on-line orientaatio ja mielenterveys ET, SG, TSM https://metropolia.zoom.us/j/67572698660
30.11. ip päihdetyö SG
1.12. ap vammaisuus TSM
(1.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
7.12. ap vammaisuus TSM
(7.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
16.12. ap päihdetyö (puheeksiottokurssi)
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta jonka voi järjestää myös itsenäisesti tai koronatilanteen pakottaessa etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.

OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 1.-8.12.2020 klo 16: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL 14.12.2020 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 14.12.2020 klo 16

Oppimateriaalit

Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti, työelämäläheinen opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Srpa Granö (SG) ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki (TSM); (lähiopetus luokassa MPA6010 todennäköisesti perutaan koronatilanteen vuoksi - merkintä ET):
30.11. ap ETÄ on-line orientaatio ja mielenterveys ET, SG, TSM https://metropolia.zoom.us/j/67572698660
30.11. ip päihdetyö SG
1.12. ap vammaisuus TSM
(1.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
7.12. ap vammaisuus TSM
(7.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
16.12. ap päihdetyö (puheeksiottokurssi)
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta jonka voi järjestää myös itsenäisesti tai koronatilanteen pakottaessa etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.

OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 1.-8.12.2020 klo 16: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL 14.12.2020 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 14.12.2020 klo 16

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Srpa Granö (SG) ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki (TSM); (lähiopetus luokassa MPA6010 todennäköisesti perutaan koronatilanteen vuoksi - merkintä ET):
30.11. ap ETÄ on-line orientaatio ja mielenterveys ET, SG, TSM https://metropolia.zoom.us/j/67572698660
30.11. ip päihdetyö SG
1.12. ap vammaisuus TSM
(1.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
7.12. ap vammaisuus TSM
(7.12. ip) ETÄ nauhoitteet mielenterveys ET
16.12. ap päihdetyö (puheeksiottokurssi)
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta jonka voi järjestää myös itsenäisesti tai koronatilanteen pakottaessa etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.

OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 1.-8.12.2020 klo 16: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti DL 14.12.2020 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 14.12.2020 klo 16-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.