Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

23.10.2019 - 16.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirpa Granö
  • Eeva Tawast
  • Tuija Strandén-Mahlamäki

Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät

  • SXC18S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.

Sisältö

Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.

Aika ja paikka

Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Sirpa Granö ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 orientaatio ET, SG?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA6021 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA6021 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 päihdetyö/ SG
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA6021 päihdetyö/ SG
-opintokäynti
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16

Oppimateriaalit

Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintokäynti, työelämäläheinen opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h/op

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle. Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ geronomi Heidi Oilimo? ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 orientaatio ET, HO?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 mielenterveys/ ET
• ?.2019 päihdetyön ja mielenterveystyön opintokäyntimahdollisuudet?
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 päihdetyö/ HO?
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 päihdetyö/ HO?
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle. Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ geronomi Heidi Oilimo? ja vammaisuuden opetus/ Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 orientaatio ET, HO?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 mielenterveys/ ET
• ?.2019 päihdetyön ja mielenterveystyön opintokäyntimahdollisuudet?
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 päihdetyö/ HO?
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 päihdetyö/ HO?
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.