Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN10-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
23.10.2019 - 16.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Granö
- Eeva Tawast
- Tuija Strandén-Mahlamäki
Vastuuopettaja
Eeva Tawast
Ryhmät
-
SXC18S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija toimii mielenterveys- ja päihdetyön moniammatillisessa tiimissä vanhustyön asiantuntijana. Hän tunnistaa ikäihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita. Opiskelijalla on valmiuksia kohdata eri tavoin vammainen tai päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen, ja tukea tämän hyvää vanhenemista ja osallistumista. Opiskelija tunnistaa vammaisen tai päihde- tai mielenterveysongelmien kanssa elävän ikäihmisen erityistarpeita ja tukee hänen hyvää arkeaan. Lisäksi hän ohjaa tämän tarvittaessa asianmukaisiin palveluihin.
Sisältö
Ikäihmisen erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä. Ikäihmisen mielenterveysongelmat (esim. masennus) ja niiden hoito. Ikäihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn. Päihdeongelman kanssa elävän ikäihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksiottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen. Mielenterveyslaki ja -palvelut. Päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut.
Vammaisen ikääntyneen ihmisen asema ja oikeudet. Ikääntyvä aisti-, liikunta- ja kehitysvammainen ihminen asiakkaana. Vammaispalvelut ja lainsäädäntö. Yleisimmät kommunikaatiota tukevat menetelmät ja apuvälineet.
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ Sirpa Granö ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 orientaatio ET, SG?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA6021 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA6021 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA6021 päihdetyö/ SG
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA6021 päihdetyö/ SG
-opintokäynti
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Lähiopetuksen aikataulun näet lukujärjestyksestä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle. Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ geronomi Heidi Oilimo? ja vammaisuuden opetus/ KM, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 orientaatio ET, HO?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 mielenterveys/ ET
• ?.2019 päihdetyön ja mielenterveystyön opintokäyntimahdollisuudet?
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 päihdetyö/ HO?
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 päihdetyö/ HO?
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle. Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opetus/ geronomi Heidi Oilimo? ja vammaisuuden opetus/ Tuija Strandén-Mahlamäki
• 23.10.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 orientaatio ET, HO?, TSM ; 10.15- orientointia vammaisuus -teemaan, kuulo ja kuuloapuvälineet TSM
• 02.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 02.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 mielenterveys/ ET
• 03.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 mielenterveys/ ET
• ?.2019 päihdetyön ja mielenterveystyön opintokäyntimahdollisuudet?
• 03.12.2019 12.45 - 14.15 MPA5027 vammaisuus/ TSM
• 09.12.2019 08.30 - 11.45 MPA5027 päihdetyö/ HO?
• 09.12.2019 12.45 - 16.00 MPA5027 päihdetyö/ HO?
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset Moodlessa)
• 1. Moodle-keskustelu 3.-10.12.2019: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
• 2. OPINTOKÄYNTIraportti DL 16.12.2019 klo 16
• 3. Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma DL 16.12.2019 klo 16
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.