Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM86-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

16.09.2020 - 30.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Panu Karhinen
  • Satu Vahaluoto

Vastuuopettaja

Satu Vahaluoto

Ryhmät

  • SXC19K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee ikäihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa. Hän tunnistaa, että kuntoutus sisältää ikäihmiseen liittyvien toimenpiteiden lisäksi myös ikäihmisen ympäristöön vaikuttamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisia kuntoutuksen ja kuntoutumisen orientaatioita sekä kuntoutumisen yksilöllisen prosessin. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä ikäihmisen arjen selviytymistä edistäviä apukeinoja ja -välineitä. Hän osaa käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin ja konsultoida tarvittaessa kuntoutuksen asiantuntijoita. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä. Hän osaa ohjata ikäihmistä ja tämän läheisiä apuvälineiden ja geronteknologian käytössä. Opiskelija osaa arvioida asunnon muutostöiden tarpeita ja käynnistää asunnonmuutostyöprosessin.

Sisältö

Kuntouttava arki. Kuntoutumista edistävä työtapa ja sen mahdollisuudet ikäihmisen voimavarojen vahvistamisessa. Apuvälineet ja asiakaslähtöinen geronteknologia ikäihmisen arjen selviytymisen edistäjinä. Ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä edistävät ominaisuudet. Koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt.

Oppimateriaalit

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Lähiopetus
Tentti
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

2. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuspäivät toteutetaan etäyhteyksien avulla syksyllä 2020:
16.9.2020 klo 12.45-16.00 Orientaatio ja gerontologisen kuntoutuksen syventävä
29.9. 2020 klo 8.30-16.00 Geronteknologia
30.9.2020 klo 8.30-16.00 Apuvälineet ja asunnonmuutostyöt
--------
Avoimen opiskelijalla oppimistekoina lähiopiskelu, oppimistehtävät ja tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5:
Osallistuminen lähiopetukseen/läsnäolovaatimus (ei mahdollisuutta osallistua opetukseen etänä)
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä(t)
Tentti

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.