Siirry suoraan sisältöön

Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM85-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

03.02.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mari Heitto
  • Merja Lahdenperä

Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät

  • SXC19K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija selittää ja tunnistaa muistisairauden ja osaa arvioida sen vaikutusta ihmisen kokemusmaailmaan, toimintakykyyn ja kuntoutumisen edistämiseen. Hän osaa määritellä muistisairaan ihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä tuen tarpeita ja tukee heidän selviytymistään. Opiskelija osaa nimetä keskeiset muistisairaan ihmisen kuntoutusmenetelmät ja toteuttaa kokonaisvaltaista kuntoutusta. Lisäksi hän edistää muistisairaan ihmisen mahdollisuuksia itsenäiseen elämään ja osallistumiseen omassa yhteisössään.

Sisältö

Muistihäiriön ja -sairauden tunnistaminen, hoito ja seuranta. Muistisairauksien vaikutus ihmisen toimintakykyyn ja käyttäytymiseen. Muistisairaan ihmisen kohtaaminen ja vuorovaikutuksen erityispiirteet. Keskeiset muistisairaan toimintakyvyn tukemisessa, kuntoutumisen edistämisessä ja hoidossa käytettävät menetelmät. Muistisairauteen liittyvät käytöshäiriöt sekä niiden hoitaminen ja lääkkeetön hoito. Ravitsemus. Toimintakyvyn mittarit (MMSE, CERAD). Validaatiomenetelmän lähtökohdat. Työikäisten muistisairaiden erityistarpeet. Muistisairaan ihmisen hoito- ja palvelupolku. Muistisairaan perheen tukeminen. Muistisairaan ihmisen oikeudet.

Oppimateriaalit

Materiaalia paljon Moodlessa. Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Pakolliset teokset:
* Semi Taina. 2015. Mieleen tatuoitu minuus.
* Semi, Taina ja Salmi, Tuija. 2016. Yötaivaan toivo.
* Pohjanvirta, Hillervo. 2012. Onko tänään eilen.
* Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja (löytyy verkosta)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti ja kirjallinen työ
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään osana projektiopintoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

3.-4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
.
Opintojaksosta 4op integroituu projektiopintona Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö opintojakson kanssa, jossa opiskelijat tekevät 8op:n laajuisen muistityön projektin.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua, josta yhtenä osana CERAD -arviointimittarin käytön opiskelu 4h
.
Aikataulu (lähiopiskelu) :
P)= Pakollinen läsnäolo lähiopiskelussa
K)=Korvaava tehtävä poissaolosta
katso opetukset lukkarista.
.
Tutkinto-opiskelijat tekevät projektia.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.

TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN PROJEKTISTA SAATAVA ARVOSANA TULEE OPINTOREKISTERISSÄ SEKÄ MUISTISAIRAAN...OPINTOJAKSOLLE ETTÄ GERONTOLOGINEN HOIVA- JA HOITOTYÖ OPINTOJAKSOLLE.
.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Kokonaisuudesta tulee yksi arvosana sekä tälle, että gerontologinen hoiva- ja hoitotyö -opintojaksolle.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.