Siirry suoraan sisältöön

Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM51-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Ari Hyvönen
  • Satu Vahaluoto
  • Päivi Eskola
  • Anu-Riikka Eerola

Vastuuopettaja

Anu-Riikka Eerola

Ryhmät

  • SXC21K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kohtaamaan toimintakyvyltään erilaisia ikäihmisiä ja luomaan heidän kanssaan vuorovaikutteisen asiakas- ja ohjaussuhteen. Hän tunnistaa geronomin ammatillisuuden kehittymisen omassa toiminnassaan.
Opiskelija tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen yhteisöllisyyden vahvistamiselle sekä ikäihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja parantamiselle. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista ja monipuolista toimintaa pääkaupunkiseudun erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija soveltaa erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikäihmisten erityistarpeiden mukaan. Hän arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija tunnistaa vanhuspalvelujen verkoston ja asiakkaan palvelutarpeet. Hänellä on riittävät valmiudet toimia hätäensiapua vaativissa ja paloturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.

Sisältö

Projektityöskentely. Ryhmän toiminta ja ohjaaminen. Sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät (esim. musiikki, muistelu, draama ja kuvataiteet) yhteisöllisyyden edistämisessä. Terveysliikunta ja -neuvonta. Luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen esim. muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa.
Harjoittelu (7 op) päivätoiminta-, palvelu- tai kuntoutuskeskuksissa (sis. hätäensiapu- ja paloturvallisuusopetuksen 0,5 op). Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Oppimateriaalit

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Projektityöskentely työelämäyhteistyössä
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Ohjatut harjoitukset
Yksilöohjaus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 1. - 30.11.2021

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja projektityöskentely 15 op * 27 h =405 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksoon sisältyy ensiavun opiskelua 0,5 op. Opettaja on Päivi Eskola. Ensiapu osana opintojaksoa suoritetaan syyslukukauden alussa ohjattujen yksilö- ja pienryhmätehtävien avulla itsenäisenä opiskeluna. Lukujärjestykseen on varattu pienryhmille yhteistä aikaa pienryhmätehtävien tekemiseen. Oppimistehtävät, pienryhmäjako ja ohjeistukset Moodlessa.

Ensiavun osuuden voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi ennen opintojakson alkamista.

Lähipetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Opetuksen aikataulu (muutokset mahdollisia):

23.8 8.30 - 11.45 Opintojakson aloitus ja kirjallisen paritehtävän ohjeistus
23.8 12.45 - 16.00 Sadun opetus
24.8 8.30 - 11.45 Anu-Riikan opetus: Ryhmätoiminta ja sosiokulttuuriset luovat menetelmät
24.8 12.45 - 16.00 Itsenäistä työskentelyä
25.8 8.30 - 11.45 Kevin Collet: Soveltava liikunta
30.8 8.30 - 11.45 Päivi Eskola: Ensiapu, Ryhmä A1 pienryhmätyöskentelyä
30.8 12.30 - 15.45 Päivi Eskola: Ensiapu, Ryhmä A2 pienryhmätyöskentelyä
31.8 8.30 - 11.45 Päivi Eskola: Ensiapu, Ryhmä B1 pienryhmätyöskentelyä
31.8 12.30 - 15.45 Päivi Eskola: Ensiapu, Ryhmä B2 pienryhmätyöskentelyä
9.9 8.30 - 16.00 Sadun ja Anu-Riikan opetus: Ryhmätehtävien esitykset
10.9 8.30 - 16.00 Kevin Collet: Soveltava liikunta
5.10 9.00 - 14.00 ETÄ/Harjoittelun info

1.11 - 30.11 Harjoittelu työelämässä

12.11 8.30 - 14.30 Harjoittelun pienryhmät
30.11 9.00 - 15.00 Harjoittelun purkupäivä
1.12 8.30 - 11.45 Projektin/kirjallisen tehtävän purku


Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen tietoon
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja gerontologiseen tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen (ei mahdollista osallistua etänä)

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.