Siirry suoraan sisältöön

Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM51-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 25.11.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Ari Hyvönen
  • Panu Karhinen
  • Satu Vahaluoto
  • Päivi Eskola
  • Satu Lindgren
  • Elisa Pennanen
  • Anu-Riikka Eerola

Vastuuopettaja

Elisa Pennanen

Ryhmät

  • SXC20K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kohtaamaan toimintakyvyltään erilaisia ikäihmisiä ja luomaan heidän kanssaan vuorovaikutteisen asiakas- ja ohjaussuhteen. Hän tunnistaa geronomin ammatillisuuden kehittymisen omassa toiminnassaan.
Opiskelija tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen yhteisöllisyyden vahvistamiselle sekä ikäihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja parantamiselle. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista ja monipuolista toimintaa pääkaupunkiseudun erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija soveltaa erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikäihmisten erityistarpeiden mukaan. Hän arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija tunnistaa vanhuspalvelujen verkoston ja asiakkaan palvelutarpeet. Hänellä on riittävät valmiudet toimia hätäensiapua vaativissa ja paloturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.

Sisältö

Projektityöskentely. Ryhmän toiminta ja ohjaaminen. Sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät (esim. musiikki, muistelu, draama ja kuvataiteet) yhteisöllisyyden edistämisessä. Terveysliikunta ja -neuvonta. Luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen esim. muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa.
Harjoittelu (7 op) päivätoiminta-, palvelu- tai kuntoutuskeskuksissa (sis. hätäensiapu- ja paloturvallisuusopetuksen 0,5 op). Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Oppimateriaalit

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Hätäensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 (soveltuvin osin)
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin:
Keskeinen sanoma
Määritelmiä ja lyhenteitä
Peruselvytys (PPE-D)
Defibrillaatio
Varhaisen defibrillaation käytännön järjestelyt muualla kuin hoitolaitoksissa
Elvytyksen erityistilanteita
Aikuisen ja lapsen elvytyskaaviot maallikoille

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Projektityöskentely työelämäyhteistyössä
Työelämän harjoittelu (sis. kirjalliset tehtävät)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Lisäksi opintojaksoon sisältyy harjoittelu työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja projektityöskentely 8 op * 27 h = 216 h
Työharjoittelu 7 op * 27h = 189 H (Sisältää harjoittelun 22 päivää sekä hätäensiavun 8 h ja paloturvallisuus 4 h opetuksen)

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-------
Opintojaksoon sisältyy Hätäensiapukurssi (8 h). Kurssi järjestetään kahdessa ryhmässä. Opiskelija valitsee yhden ryhmän johon osallistuu. Ryhmäjako tehdään myöhemmin. Ensiavun opettaja on Päivi Eskola. Ensiavun tunneille valmistaudutaan lukemalla etukäteen Käypä hoito/ Elvytys soveltuvin osin.
Ensiavun laboraatiotunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Hätäensiaputunneille osallistuminen on pakollista.
Hyväksytty Elytyksen verkkokurssitodistus näytetään opettajalle mobiiliversiona tai tulosteena laboraatiotuntien aikana. Hätäensiavun tunneille 100% osallistumisvelvoite.
Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana. eAHOT-hakemus osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
----------
Lähiopiskelun aikataulussa muutokset mahdollisia:
24.08.2020 08.30 - 11.45 MPB5011 Projektin aloitus
24.08.2020 12.45 - 16.00 Itsenäinen projektityöskentely
25.08.2020 08.30 - 11.45 MPA2029 Terveysliikunta
25.08.2020 12.45 - 16.00 MPA6017 Paloturvallisuus
26.08.2020 08.30 - 11.45 MPA5020 Elisan opetus
26.08.2020 12.45 - 16.00 MPA5020 Sadun opetus
31.08.2020 08.30 - 16.00 MPB5003.3 Hätäensiapu RYHMÄ A
01.09.2020 08.15 - 11.30 MPB5003.3 Hätäensiapu RYHMÄ B
01.09.2020 13.00 - 16.15 MPB5003.3 Hätäensiapu RYHMÄ B
10.09.2020 08.30 - 16.00 MPA2029 Terveysliikunta
11.09.2020 08.30 - 16.00 MPBK029 Elisan ja Sadun opetus
06.10.2020 12.45 - 15.00 MPA6017 Harjoitteluinfo (mahdollisuus osallistua etänä)

26.10.-23.11.2020 HARJOITTELU TYÖELÄMÄSSÄ

06.11.2020 12.00 - 16.00 MPA2007 Harjoittelun pienryhmät
24.11.2020 09.00 - 15.00 MPA2029 Harjoittelun purku
25.11.2020 08.30 - 11.45 MPA2007 Projektin purku


Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen tietoon
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja gerontologiseen tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen (ei mahdollista osallistua etänä)

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.