Siirry suoraan sisältöön

Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM46-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Puustelli-Pitkänen

Vastuuopettaja

Anna Puustelli-Pitkänen

Ryhmät

  • SXC21K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kansainvälisen, valtakunnallisen ja kunnallisen ikääntymispolitiikan strategisten tavoitteiden merkityksen vanhustyön ja vanhuspalvelujen kehittämiselle ja suunnittelulle. Hän määrittelee ikääntymispoliittisten tavoitteiden yhteyden ikäihmisen ja hänen läheisensä hyvinvointiin ja terveyteen sekä asemaan sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjänä.
Opiskelija tunnistaa keskeiset vanhuspalvelut ja ikäihmisen sosiaaliturvan sekä niitä koskevan lainsäädännön. Hän osaa kuvata asiakkaan hoito-, kuntoutus- ja palvelusuunnitelman ja tunnistaa sen kirjaamisen merkityksen ikäihmisen palvelujen ja hoidon järjestämisessä.

Sisältö

Hyvinvointiyhteiskunta ja ikääntymispolitiikan tavoitteet ja keinot (kansainväliset, valtakunnalliset strategiat ja laatusuositukset). Ikäsyrjintä ja sen vaikutus ikäihmisen asemaan yhteiskunnassa. Vanhuspalvelut, ikäihmisten sosiaaliturva ja lainsäädäntö. Vanhuspalveluita tuottavat julkiset ja yksityiset organisaatiot sekä kolmannen sektorin tuottamat palvelut. Kuntoutus-, hoito- ja palvelusuunnitelman rakenne ja kirjaaminen.

Oppimateriaalit

Moodlen oppimisalustan materiaali

Opetusmenetelmät

virtuaaliopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5*27=135 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Aloituksen jälkeen toteutus itsenäisenä verkko-opiskeluna erillisen ohjeen mukaisesti.
2 paikkaa avoimen amk:n opiskelijoille.
Opintojakson info/aloitus __ Tämän jälkeen opiskelu jatkuu verkossa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-------
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä, jos tutkinto-opiskelijat tekevät esim. projektia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen tietoon
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja gerontologiseen tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
A
MMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.