Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM34-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

27.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eeva Tawast
  • Anu-Riikka Eerola

Vastuuopettaja

Anu-Riikka Eerola

Ryhmät

  • SXC21K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä ikääntymistä soveltamalla monitieteistä gerontologista tietoa ja hyödyntää toiminnassaan tutkimustietoa. Hän osaa kuvata ikääntymisen aiheuttamia muutoksia ja niiden merkityksiä ikäihmisen elämässä. Opiskelija määrittelee ikäihmisen aktiivisena toimijana ja vanhenemisen yksilöllisenä elämän vaiheena.

Sisältö

Gerontologian keskeiset osa-alueet (kasvatus-, kulttuuri-, psyko-, sosiaali- ja terveysgerontologia, geriatria). Vanhuuskuva ja -käsitys. Ikääntymisen teoriat. Onnistunut vanheneminen. Elämänkulku, osallisuus ja toimijuus. Kokemuksellinen vanheneminen.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.

Psyykkinen ikääntyminen: lähiopetuksessa osoitettava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Harjoitustehtävä
Työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Psyykkisen ikääntymisen (psykogerontologian) opetus ryhmälle/ Eeva Tawast: Psyykkisen ikääntymisen opetus toteutuu monimuotoisesti, keväällä 2021 etänä. Opiskelijat tutustuvat aktivoivien (verkko/nauhoitettujen) luentojen ja lähiopetuksessa osoitettavan kirjallisuuden kautta monitieteisesti vanhenemiseen. Ikääntymisen synteesikerralla luodaan kokonaisvaltainen käsitys opituista ydinasioista.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus toteutetaan etäyhteydellä
Muutokset aikatauluissa mahdollisia
Ennakkotehtävän ohjeistus
Monialainen teoreettinen tietoperusta
Ikääntymisen kirjallinen tehtävä
SYNTEESI 22.3.2021
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-------
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä, jos tutkinto-opiskelijat tekevät esim. projektia.
-----
Opetuksen aikataulu:
27.1 15.15 Kirjallisen tehtävän ohjeistus
10.2 12.45 - 16.00
11.2 8.30 - 16.00
15.2 8.30 - 11.45
16.2 12.45 - 16.00
17.2 8.30 - 11.45
22.3 12.45 - 16 Synteesitapaaminen

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen osaamiseen
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa vanhustyön ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen opetukseen (ei etäopetusmahdollisuutta)
Ks. arviointikriteerit

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.