Siirry suoraan sisältöön

Kliininen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM33-3100

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

03.02.2020 - 13.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Teija Rautiola
  • Sanna-Mari Manninen
  • Noora Asplund

Vastuuopettaja

Sanna-Mari Manninen

Ryhmät

  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa erilaisia asiakkaan ja potilaan avustamisen menetelmiä päivittäisten toimintojen tukemisessa huomioiden potilasturvallisuuden
- tunnistaa asiakkaan ja potilaan peruselintoiminnoissa tapahtuvia muutoksia ja osaa peruselintoimintoja tukevat auttamismenetelmät
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä ja ottaa huomioon potilaan psykososiaalisen tuen tarpeen.

Sisältö

Suomalainen hoidon tarve- ja toimintoluokitus
Hoitotyön auttamismenetelmät ja periaatteet
Potilasturvallinen työskentely
Ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys

Aika ja paikka

Orientaatiot: kts. lukujärjestys

Oppimateriaalit

Tenttiin tuleva kirjallisuus ja sivut:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. 6. painos. SanomaPro. 2019.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät, ei 3.5 Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
Kpl 11 Ravitsemus
Kpl 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
Kpl 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
Kpl 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
_
Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. 2015.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, ei 3.4. Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä
ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen
ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Päivittäiset toiminnot
Kpl 11 Kudoseheys
Kpl 12 Ravitsemus
Kpl 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
Kpl 14 Nestetasapaino
Kpl 15 Hengitys
ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Videoluennot
Laboraatio /Työpajatyöskentely
Opettajan palaute ja opiskelija kollegoiden vertaisarviointi
Tehtäväohjattu opiskelu
Itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti. Tentti toteutetaan sähköisesti Moodlessa.
Mahdollisuus tehdä uudestaan 0=hylätty suoritus tai korottaa arvosanaa. Hylätyn suorituksen voi uusia uusintatenttipäivänä. Tentti on uusinnassa essee-muotoinen (2 kysymystä).
Uusintatentti: 21.04.2020 16.30 - 20.00

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Läsnäolo-opetus: orientaatio 3h, laboraatio-opetus: n. 20h, seminaarit 4h, shg-luento 2h yht: 33h
Virtuaaliopetus/opiskelu: n. 40h
Itsenäinen opiskelu: Sisältää etukäteistehtävät, laboraatioiden koontitehtävän, Moodleen perehtymisen ja tenttiin lukemisen 60h
Tentti 1t (Verkossa) ja palautteen anto 1h. yht: 2h

Sisällön jaksotus

Lisätietoa Moodlen työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio: ks. ajankohta lukujärjestyksestä, läsnäolovelvoite.
Laboraatiotunnilla läsnäolovelvoite.
Suuhygienisti opetattajan teoriaopetuksessa läsnäolovelvoite.
Opiskelija tekee itsearvioinnin annettujen ohjeiden mukaisesti jokaisesta opiskelemastaan aihesisällöstä (aseptiikka, puhtaus ja ihon kunto, peruselintoimintojen tarkkailu, ergonomia, eritystoiminta ja ravitsemus)ja toimittaa tiivistelmän näistä itsearvioinneista opettajalle.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Jatkuva näyttö: Opiskelija osallistuu vastuullisesti lähiopetukseen.
Vertaisarviointitaidot.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei osoita kiinnostusta aiheisiin eikä osallistu läsnäolokorvattaville tunneille.
Opiskelija ei tee osoitettavia tehtäviä määritellyssä ajassa.
Opiskelijan osaaminen ei yllä tiedollisesti (tentti alle 50% tehtävistä väärin) ja taidollisesti (laboraatioissa osaaminen hylätyn arvoista) opintojakson tavoitteisiin. (määritelty opintojakson tiedot osassa).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan osaaminen on tyydyttävää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelijan osaaminen on hyvää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelijan osaaminen on kiitettävää tiedollisesti (tentti) ja taidollisesti (laboraatiot).