Siirry suoraan sisältöön

Kliininen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM33-3097

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 29.01.2020

Ajoitus

14.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna-Mari Manninen
  • Anna Uunila
  • Helena Väänänen

Vastuuopettaja

Sanna-Mari Manninen

Ryhmät

  • SXO20K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa erilaisia asiakkaan ja potilaan avustamisen menetelmiä päivittäisten toimintojen tukemisessa huomioiden potilasturvallisuuden
- tunnistaa asiakkaan ja potilaan peruselintoiminnoissa tapahtuvia muutoksia ja osaa peruselintoimintoja tukevat auttamismenetelmät
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen hoitotyössä ja ottaa huomioon potilaan psykososiaalisen tuen tarpeen.

Sisältö

Suomalainen hoidon tarve- ja toimintoluokitus
Hoitotyön auttamismenetelmät ja periaatteet
Potilasturvallinen työskentely
Ammatillisen vuorovaikutuksen merkitys

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2019. SanomaPro.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Ihmisen ja hoitotyön monimuotoisuus; ei 3.1 Elämänvaiheisiin liittyvät osatekijät, ei 3.5 Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä; ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen, ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Päivittäiset toiminnot; ei Aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Sairaan iho ja haavojen hoito
Kpl 11 Ravitsemus
Kpl 12 Erittäminen; ei Virtsa-avanne ja rakkoavanne
Kpl 13 Nestetasapaino; ei 13.6 Laskimoverinäytteen ottaminen
Kpl 14 Hengitys; ei 14.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 15 Verenkierto; ei Sydämen rytmin seuranta
Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali
_
_
Kirjallisuus vuoden 2015 painoksessa:
Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M. & Vuorinen, S.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. 2015. SanomaPro.
Kpl 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö
Kpl 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, ei 3.4. Monikulttuurinen hoitotyö
Kpl 4 Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi
Kpl 7 Aseptiikka hoitotyössä
ei 7.9. Infektion vuoksi eristäminen
ei 7.10. Tutkimukseen tai toimenpiteeseen valmistaminen
Kpl 9 Aktiviteetti, ei Esimerkkinä aivoverenkiertohäiriöpotilaan asentohoito
Kpl 10 Päivittäiset toiminnot
Kpl 11 Kudoseheys
Kpl 12 Ravitsemus
Kpl 13 Erittäminen, ei avannepotilaan hoito
Kpl 14 Nestetasapaino
Kpl 15 Hengitys
ei 15.7 Hengityksen hoito invasiivisilla menetelmillä
Kpl 16 Verenkierto, ei sydämen rytmin seuranta
Kuolevan potilaan hoito (opettajan materiaali)
Muistiinpanot ja opettajien ohjeistama materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Opetuskeskustelu
Demonstraatiot
Laboraatioharjoittelu
Kliinisten taitojen itsearviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kts. lukujärjestys
Uusintatentit 8/20 ja 10/20, ilmoittautuminen Sanna-Mari Mannisen nimellä.
Opintojakson arvosanaa voi korottaa yhden kerran jommassa kummassa näistä uusintakoetilaisuuksista.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Lähiopetus 70 h
Itsenäinen opiskelu 65 h

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio on erittäin tärkeä, koska siinä perehdytään opintojakson tavoitteisiin, arviointiin sekä käytännön toteututukseen. kts. lukujärjestys
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. tentti 100 %
2. Verkkokurssit (Moodle) 100%
3. jatkuva näyttö 100 % (laboraatiot)
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on edellytyksenä opintojaksoon osallistumiselle.
Läsnäolo teoriaopetuksessa pakollinen. Poissaolot tulee korvata ennen kyseisen aiheen laboraatiota, tekemällä käsitekartta teoriatunnin aiheesta ja näyttämällä/lähettämällä se laboraatiotunnin opettajalle, ennen laboraatiotuntia. Opintojakson opettajat ohjeistavat käytännöstä.
Teoriaopinnot pitää olla suoritettuina ennen laboraatioita.
Laboraatio-opinnoissa läsnäolo 100 %. Poissaolot korvataan toisen ryhmän mukana. Laboraatioissa harjoitellaan teoriassa opiskeltuja asioita, joten teoriaopiskelu on aina ennen laboraatioita.
Opintojaksolla on tehtäviä, joiden tarkoituksena on yhdistää teoriaa käytäntöön.
Teoriaopinnot pitää olla suoritettuina ennen laboraatioita. Laboraatio-opinnoissa läsnäolo välttämätön.
Kliinisten taitojen itsearviointi.