Siirry suoraan sisältöön

Kommunikointi eri tavoin (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK54-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

15.03.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • roo.sv
  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jasu Forss
  • Gunilla Blom
  • Ulla Saukkonen

Ryhmät

  • SXI19K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.

Sisältö

• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli

Aika ja paikka

Ruotsi: kurssi on luultavasti Zoomissa, jos mahdollista osittain Myllypuron kampuksella
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, pienryhmätehtävät, kirjallinen oppimistehtävä
Erityisryhmien viestintä, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio: Verkkokurssi Moodlessa, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja oppimistehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: suullinen tasotarkistua ja kirjallinen tentti viimeisillä tunneilla, kaksi kirjallisen tentin uusintaa mahdolllista
Erityisryhmien viestintä: monivalintatentti Moodlessa opintojakson alussa, läpipääsy edellytyksenä tehtävien tekemiselle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Erityisryhmien viestintä: 48h (2op) itsenäistä työskentelyä

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: suullinen ja kirjallinen arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali ja kurssin tarkka sisältö + aikataulu saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa,
Erityisryhmien viestintä osuus suoritetaan Moodlessa. Moodle-työtila aukeaa 2.periodin alussa ja opiskelijoille lähetään ennen tätä ohjeet työtilaan kirjautumisesta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen tehtävä, kirjallinen lopputentti
Erityisryhmien viestintä: arviointi hyväksytty-hylätty

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää

Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.