Kommunikointi eri tavoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK54-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Gunilla Blom
- Kaija Kekäläinen
- Janett Halonen
- Ulla Saukkonen
Ryhmät
-
SXI18K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
Undervisning i svenska:
20.3. 9.00 - 12.15 luokka MPB 6005
27.3. 9.00 - 12.15 luokka MPB 6005
3.4. 9.00 - 12.15 luokka MPB 6005
17.4. 9.00 - 12.15 luokka MPB 6005
24.4. 9.00 - 12.15 tentti, luokka MPB 6005
Oppimateriaalit
Julkaistaan opintojakson alkaessa
Svenska: lärarens eget material, tillgängligt i pdf-form före kursens början
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä ja opintokäynti TIKOTEEKISSA tai TIKOTEEKKI vierailee Myllypurossa.
ERITYISRYHMIEN VIESTINTÄOSUUS: Videon tekeminen pari/pienryhmissä HUOM: Vierailu Tikoteekissa, tärkeä osallistua! Kevään "Avoimet ovet" -tapahtumista tiedotetaan tarkemmin alkuvuodesta 2020.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Svenska: de sista timmarna, omtenta möjlig två gånger
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
ERITYISRYHMIEN VIESTINTÄOSUUS: Tehtävänantoon ja teoriaosuuteen osallistuminen on tärkeää! AVOIMET OVET TIKOTEEKISSA..tarkempi ajankohta ilmoitetaan alkuvuodesta. Mahdolliset AHOT-hakemukset osoitetaan Janett Haloselle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ERITYISRYHMIEN VIESTINTÄOSUUS: oppimistehtävä jossa fokus erityisryhmien viestinnässä sekä puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikaatiossa/viestinnässä. Arvioidaan (2op osuus, Erityisryhmien viestintä) Hyväksytty/Hylätty
RUOTSI: sekä suullinen että kirjallinen osio H-5
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op ruotsia ja 2 op erityisryhmien viestintää
Opintojakso sisältää vähintään 3op ruotsia jolloin opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Nämä viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnoista, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.