Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta ryhmissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK39-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

16.02.2022 - 17.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho

Vastuuopettaja

Sanna Piikki

Ryhmät

  • SXI20S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ryhmän kehitysvaiheet ja ryhmädynamiikan. Hän osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija osaa suunnitella toimintaterapiaryhmän prosessin ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Hän osaa hyödyntää ryhmäteorioita ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija osaa valita ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija havainnoi ryhmää ja reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Sisältö

• Ryhmän kehitykselliset tasot ja ryhmädynamiikka
• Ryhmän terapeuttiset tekijät
• Toimintaterapian ryhmäteoriat
• Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
• Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
• Toiminnan käyttö ryhmässä

Aika ja paikka

Myllypurn kampus Opetustilat/ Zoom/ Yhteistyökumppanin tilat

Oppimateriaalit

Ryhmiin liittyvä kirjallisuus:
Hautala, Hämäläinen, Mäkelä & Rusi-Pyykönen 2013. Toiminnan voimaa . Luku: toiminnan voimaa. sivut 161- 200 ja Liite 4.
Cole, Marilyn. Group Dynamics in OT.
Finlay, Linda. 2001. Groupwork in Occupational Therapy. Cheltenham: Nelson Thornes.
Finlay, Linda. 2004. The Practice of Psychosocial Occupation. Cheltenham: Nelson Thornes.
Creek, J. 2014 (5, ed.). Occupational Therapy and Mental Health. Churchill Livingstone. Erityisesti luku 16. Mielellään viimeisin painos.
Mosey, Anne, Cronin. 1986. Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press. Sivut 248 -294. Erityisesti Develpmental groups, s. 282 -289.

Pakollinen kirjallisuus tarkentuu opintojakson orientaatiossa. Orientaation ajankohta kts. lukujärjestys.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, opintojakson tehtävä, ryhmänohjaus aidossa kontekstissa x3, työpajat x2, ohjauskeskustelut.
Toiminnan terapeuttisen soveltamisen laboraatio.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden itse hankkima työelämäyhteistyökumppani. Tarkemmat ohjeet lukukauden alussa (17.1.).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävän DL viikolla 9, josta palautetta ja huomioita viikolla 10 OMA:n työtilan kautta.

Poissaolojen korvaukset jne. käydään läpi opintojakson orientaatiossa.

Kansainvälisyys

ei kv- yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteyttä: Sanna Piikki / Ei ahot mahdollisuutta, ellei opiskelijalla ole osoittaa osaamista toimintaterapiaryhmien ohjaamisesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

LÄHI opetuken tarkemmat tiedot löytyvät lukujärjestyksestä, joka julkaistaan 29.11 mennessä.
Opintojakson orientaatioon (ETÄ /1. opetuskerta) osallistuminen on tärkeää kokonaisuuden hahmottamiseksi.

Lukukauden alussa pidetään info (17.1), jossa opiskelijat saavat ohjeita opintojaksolle tarvittavan yhteistyökumppanin hakemiseen. Mikäli et kuulu ko. ryhmään, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan: Sanna Piikki

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
-opintojakson tehtävän hyväksyttyä suoritusta
-ryhmän toteutus/ ohjaus pari-/ pienryhmätyöskentelynä
-ohjauskeskusteluun osallistuminen x1
-osallistumista työpajoihin. Työpajoja on 2kpl. Jos poissaolo molemmista > korvataan poissaolo kirjallisella tehtävällä.
-osallistuminen lukujärjestykseen merkityille teoriatunneille. Jos poissaoloja useita, niin opettajat kutsuvat opiskelijan suulliseen tenttitilaisuuteen.

Tarkemmat tiedot orientaatiossa.

Sisällön jaksotus

Vain lähi-/ liveopetus on merkitty lukujärjestykseen. Opintojakso pitää sisällään paljon pari/ pienryhmä työskentelyä, jota ei ole ajoitettu lukujärjestykseen ja opiskelijan on huomioitava tämä ajankäyttöään suunnitellessaan. Aiemman palautteen perusteella opiskelijan työkuormaan on erityisesti varauduttava opintojakson kolmen ensimmäisen viikon aikana. Kokonaisuus käydään läpi orientaatiossa ja tarpeellisia esitietoja annettaan lukukauden alussa.

Opintojakson kokonaisjuoksutus on nähtävissä lukujärjestyksessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tiedotuksen/materiaalin kanavana käytetään OMA:n työtilaa.

Opintojakson aikana opiskelijat ohjaavat 3 kertaa ryhmää eri yhteistyötahojen asiakkaille.
Lisätiedot: Sanna Piikki

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 100% ja aktiivinen osallistuminen
Hyväksytty/ Hylätty
Opiskelijat saavat palautetta prosessin aikana sekä suullisesti, että kirjallisesti

Esitietovaatimukset

Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Harjoittelu 2: Toimintamahdollisuuksien arviointi ja edistäminen

Lisätiedot

Ryhmän ohjauksen harjoittelu työelämäyhteistyössä.