Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta ryhmissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK39-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

17.09.2019 - 16.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mari Rusi-Pyykönen
  • Sanna Piikki

Ryhmät

  • SXI18K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ryhmän kehitysvaiheet ja ryhmädynamiikan. Hän osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija osaa suunnitella toimintaterapiaryhmän prosessin ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Hän osaa hyödyntää ryhmäteorioita ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija osaa valita ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija havainnoi ryhmää ja reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Sisältö

• Ryhmän kehitykselliset tasot ja ryhmädynamiikka
• Ryhmän terapeuttiset tekijät
• Toimintaterapian ryhmäteoriat
• Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
• Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
• Toiminnan käyttö ryhmässä

Aika ja paikka

Myllypuro / yhteistyökumppanin tilat

Oppimateriaalit

Ryhmiin liittyvä kirjallisuus:
Hautala, Hämäläinen, Mäkelä & Rusi-Pyykönen 2013. Toiminnan voimaa . Luku: toiminnan voimaa. sivut 161- 200 ja Liite 4.
Cole, Marilyn. Group Dynamics in OT.
Finlay, Linda. 2001. Groupwork in Occupational Therapy. Cheltenham: Nelson Thornes.
Finlay, Linda. 2004. The Practice of Psychosocial Occupation. Cheltenham: Nelson Thornes.
Creek, J. 2014 (5, ed.). Occupational Therapy and Mental Health. Churchill Livingstone. Erityisesti luku 16. Mielellään viimeisin painos.
Mosey, Anne, Cronin. 1986. Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press. Sivut 248 -294. Erityisesti Develpmental groups, s. 282 -289.
Rutan, Scott J;Stone, Walter N. & Shay, Joseph J. 2014 (5th ed.) . Psychodynamic Group Psychotherapy. New York: The Guilford Press. Luku 4, eli sivut 67- 85.
Schlapobersky, John R. 2016. From the Couch to the Circle. Group-Analytic Psychotherapy in Practice.New York: Routledge. Luvut 8-9.
eli sivut 223-246.
Yalom, Irwin & Leszcz, Molyn. 2005. The Theory and Practice of Group Psychotherapy. (erityisesti ryhmän terapeuttiset tekijät, koheesio!)
Goffman, Erving. 2012. Vuorovaikutuksen sosiologia. (suom. Kaisa Koskinen)

Pakollinen kirjallisuus tarkentuu opintojakson orientaatiossa 17.9.19

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, opintojakson tehtävä, ryhmänohjaus aidossa kontekstissa x3, työpajat x2, ohjauskeskustelut.
Oman osaamisen tarkastelu Moodle työskentely
Toiminnan terapeuttisen soveltamisen laboraatio

Opintojakso pitää sisällään paljon pari/ pienryhmä työskentelyä, jota ei ole ajoitettu lukujärjestykseen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Useita eri työelämäyhteistyökumppaneita

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävän DL 25.9 klo.16, josta palautetta 30.9 klo. 8 mennessä Oman työtilan kautta.

Osaamisen tarkastelu: 10.10 -13.10 välillä Moodlessa ( n. 2,5h). Tarkemmat ohjeet toimitetaan opiskelijoille työtilan kautta ennen ko. ajankohtaa.

Poissaolojen korvaukset jne. käydään läpi opintojakson orientaatiossa 17.9.

Kansainvälisyys

ei kv- yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteyttä: Sanna Piikki

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

LÄHI opetuken tarkemmat tiedot löytyvät lukujärjestyksestä.
Orientaatioon osallistuminen on tärkeää kokonaisuuden hahmottamiseksi.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
-opintojakson tehtävän hyväksyttyä suoritusta
-ryhmän toteutus pari-/ pienryhmätyöskentelynä
-ohjauskeskusteluun osallistuminen
-osallistumista työpajoihin. Työpaja poissaolot korvataan krijallisella tehtävällä.
-osallistuminen teoria1-4, poissaolot korvataan suullisella tentillä. Tarkemmat tiedot orientaatiossa.

Tarkempia tietoja opintojakson orientaatiossa 17.9. 2019

Sisällön jaksotus

Vain lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen. Kokonaisuus käydään läpi orientaatiossa.
Tässä opintojakson kokonaisjuoksutus:
17.9 Lähiopetusta: Orientaatio ja teoria 1
18.9 Teoria 2, iltapäivällä itsenäistä parityöskentelyä/tutustumiskäynti
19.9 Teoria 3, iltapäivällä itsenäistä parityöskentelyä/tutustumiskäynti
20.9 itsenäistä parityöskentelyä/tutustumiskäynti
23.9 itsenäistä parityöskentelyä
24.9 Teoria 4
25.9 Työpaja 1, opiskelijat jaetaan A-ja B ryhmiin. Ryhmäjako ilmoitetaan orientaatiossa. Puolet päivästä itsenäistä työskentelyä. Opintojakson tehtävän DL 25.9 klo. 16
26-30.9 Itsenäistä työskentelyä parin kanssa. Opiskelijat tutustuvat tehtävistä saamiinsa kommentteihin ja suunnittelevat tulevaa ryhmäkertaa sen pohjalta.
1.10 Ryhmän pitäminen yhteistyökumppanin tiloissa, muu aika itsenäistä työtä parin kanssa
2.10 Ohjausta tarvittaessa: jokainen pari käy opettajan ohjauksessa. Varattua aikaa päivästä n. 1h, muu aika itsenäistä työskentelyä. Aikataulu tehdään orientaation yhteydessä.
3-7.10 Itsenäistä ryhmän suunnittelua parin kanssa.
8.10 Ryhmän pitäminen yhteistyökumppanin tiloissa, muu aika itsenäistä työtä parin kanssa
9.10 Ohjausta tarvittaessa: opiskelijat varaavat ohjausajan opettajilta, jos ohjaukselle on tarvetta (ohjausajan kesto n. 30min, voi toteutua myös etänä)
10.10- 13.10 itsenäinen osaamisen tarkastelu Moodlessa. Kesto n. 2,5h. Ohjeet toimitetaan työtilan kautta + parin kanssa itsenäistä 3.ryhmäkerran suunnittelua
15.10 Ryhmän pitäminen yhteistyökumppanin tiloissa, muu aika itsenäistä työtä parin kanssa
16.10 Työpaja 2 ja opintojakson päätös

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijat ohjaavat 2-3 kertaa ryhmää eri yhteistyötahojen asiakkaille.
Ahot/ Lisätiedot: Sanna Piikki

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 100% ja aktiivinen osallistuminen
Hyväksytty/ Hylätty
Opiskelijat saavat palautetta prosessin aikana sekä suullisesti, että kirjallisesti

Esitietovaatimukset

Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Harjoittelu 2: Toimintamahdollisuuksien arviointi ja edistäminen

Lisätiedot

Ryhmän ohjauksen harjoittelu työelämäyhteistyössä.