Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK38-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

22.01.2020 - 12.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Piikki
  • Kaija Kekäläinen
  • Janett Halonen

Ryhmät

  • SXI18S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää kuinka opiskelu, työ ja vapaa-aika liittyvät toimintaterapiaan. Hän osaa nimetä oman alansa teoreettisia perusteita, joiden kautta voidaan tarkastella opiskelua, työtä ja vapaa-aikaa osana toimintaterapiaa. Opiskelija osaa yhdistää käyttäytymistieteellistä, biologista ja lääketieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Opiskelija tunnistaa asiakkaalle merkityksellisiä toimintoja. Opiskelija osaa analysoida arvioinnin tuloksia ja raportoida niistä sekä muodostaa tavoitteita saadun tiedon perusteella liittyen opiskeluun, työhön ja vapaa-aikaan. Hän osaa käyttää toiminnan analyysiä muokatessaan toimintaa ja ympäristöä asiakkaalle sopivaksi niin, että se tukee asiakkaan osallistumista. Opiskelija osaa vaikuttaa psykososiaaliseen, fyysiseen ja tekniseen ympäristöön. Opiskelija pystyy soveltamaan ergonomiatietoa asiakkaan toimintamahdollisuuksien edistämisessä. Opiskelija osaa toimia hyvää työturvallisuutta noudattaen.

Sisältö

• Työkyvyn tukeminen ja työurien pidentäminen
• Toimintaterapian mallit
• Osallistumisen tukeminen: opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan
toiminnoissa
• Ympäristöön vaikuttaminen
• Ergonomian tietoperusta
• Turvalliset työtavat
• Toiminnallinen tasapaino
• Toiminnan analyysi terapian suunnittelussa ja toteutuksessa
• Eri-ikäisten asiakkaiden erilaisissa konteksteissa toteutuva
terapeuttinen toiminta

Aika ja paikka

Lähi-, Etä-, jne.opetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Itsenäinen/parityö tehdään lähiopetusajan ulkopuolella.

Erityisesti huomioitavaa, että:
30.1 tehdään ryhmätyötä vapaa-aika osuuteen liittyen
6-7.2 välisenä aikana opintojakson tehtävää toteutetaan yhteistyössä ulkopuolisen toimijan kanssa. Kyseisen työskentelyn ajankohdat tarkentuvat vasta opintojakson alussa.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aloituksessa. Opintojakso aloitetaan orientaatiotunnilla.
Lähiopetuksen yhteydessä opiskelijoille annetaan luettavaa materiaalia ja tehtäviä itsenäisen opiskelun jaksoille.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, Itsenäinen opiskelu, Oppimistehtävät, Ryhmä-ja parikeskustelut/-tehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

6-7.2 välisenä aikana opintojakson tehtävää toteutetaan yhteistyössä ulkopuolisen toimijan kanssa. Kyseisen työskentelyn ajankohdat tarkentuvat vasta opintojakson aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arvioitavan tehtävän palautuspäivä 12.2.20 klo. 16

1. uusinta 4.3
2. uusinta 1.4

Uusinnassa palautuvista tehtävistä ei voi saada arvosanaksi 5.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson erityisjärjestelyihin ja ahot-hakemuksiin liittyen yhteydenotot: Sanna Piikki
Poissaoloihin ja korvattaviin lähipäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa kts. lukujärjestys.

Sisällön jaksotus

Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.

Itsenäinen/parityö tehdään lähiopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä, jossa kaksi osaa.
Lukujärjestykseen merkittyyn orientaatioon (22.1) on tärkeää osallistua. Orientaatiossa tarkempi info suorituksista, arvioinnista sekä muista käytännöistä.

Lisätiedot opintojaksosta S.Piikki

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (0-5)
100%
Tehtävä käydään läpi opintojakson alussa

Esitietovaatimukset

Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Harjoittelu 2:Toimintamahdollisuuksien arviointi ja edistäminen