Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK35-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Janett Halonen
  • Mira Lönnqvist

Vastuuopettaja

Mira Lönnqvist

Ryhmät

  • SXI19S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee itsestä huolehtimiseen, kotielämään, asiointiin, opiskeluun, työhön, leikkiin ja vapaa-aikaan liittyvän toiminnan ja osallistumisen kehityksen. Opiskelija tietää, miten taidot ja valmiudet kehittyvät. Hän tunnistaa myös, miten niiden kehitys on vuorovaikutuksessa toiminnan ja ympäristön kanssa. Opiskelija osaa toteuttaa arviointiprosessin erilaisten asiakkaiden kanssa ja erilaisissa konteksteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan toimintakykyyn ja toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää arviointitietoa toimintaterapian malleja käyttäen ja perustella ihmisen toimintaa niiden avulla. Opiskelija osaa käyttää toimintaa ja toiminnan analyysia arvioinnissa. Opiskelija osaa määritellä luotettavan arvioinnin tekijät. Hän osaa hakea tietoa toteuttamansa arvioinnin tueksi. Opiskelija kehittyy arvioinnin tulosten tulkinnassa ja dokumentoinnissa.

Sisältö

• Osallistumisen, taitojen ja valmiuksien kehitys sekä ympäristön vaikutus kehitykseen
• Toimintaterapia-arviointia jäsentävät mallit
• Taitojen ja valmiuksien arviointi
• Toimintalähtöinen arviointi ja toiminnan analyysi
• Standardoidut ja strukturoidut arviointimenetelmät
• Arvioinnin erityiskysymyksiä

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä materiaali on Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot (osittain verkossa), arviointivälineiden ja menetelmien koettelu ja ohjatut harjoitukset yksilöllisesti / pareittain / pienryhmissä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa toteutuksesta tehdään työelämäyhteistyössä.

Lasten toimintakyvyn arviointiin liittyviä harjoituksia tehdään yhteistyössä esim. Pilke-päiväkotien kanssa, lisätietoa lähetetään ennen opintojakson alkua. Päiväkodissa toteutettava lasten arvioinnin oppimistehtävä toteutetaan pareittain ja jokainen opiskelijapari hakee itselleen päiväkodin yhteistyökumppaniksi. Oppimistehtävä sisältää vähintään kaksi (2) päiväkotikäyntiä, jotka on mahdollista toteuttaa ajalla 3.-18.9.2020

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t

Sisällön jaksotus

Löytyy Omasta

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä: "LUKUKAUDEN ALOITTAVA TEHTÄVÄ" (Yksilö-ja ryhmäosuus), joka on mahdollista toteuttaa jo kevään 2020 aikana, DL 24.8.

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät H ja H-5.

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi